AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.421

Vibbrationer bussningar eller däckinställning

mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Köpt en Touring 523i 2000. Jag testkörde inte bilen mer än i stadstrafik. Hade ingen möjlighet. Lite dumt. Så nu när jag körde landsväg så började bilen vibbrera vid ca 100 km/h och blev mer till 110 km/h. Jag körde inte fortare för det var det inte väg nog till att göra. Hur vet man om det är bussningarna eller felinställda däck? Läste begagnat guiden och hade svårt att bedöma vilket. Antar att det inte går på trafiksäkerhetsgarantin, men hoppas på lite goodwill hos säljarna...
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Det vet du nog inte förräns du lämnat in däcken för balansering samt gjort en fyrhjulsinställning. Är problemen kvar så får du byta bussningar.
**
192
**Stefan**
525dat m-sport -07
Hissa upp bilen och bryt och bänd i alla leder och stag, om nåt är glappt så byt.
Sen gör du en fyrhjulsinställning och ev. däckbalansering om det behövs.

Gör du en hjulinställning med glappa leder så har du kastat pengarna i sjön då den måste göras om efter bytet av leder
Pe
45
PeeteSwede
E61 525dM -09
Kanske är orunda däck. Bilia i Sijön (Göteborg) har en fin maskin för att mäta vägkraft och kan matcha däcket så bra det går mot fälgen.
Il
56
Iloper
530i Touring -03
Kolla däcken i en vanlig ballanseringsmaskin, om de slår mer än 1mm kan du ha orsaken till problemet. Jag hade balanserade sommardäck som slog ca 1-2mm. När jag bytte till vinterdäck slutade vibrationerna.

Hjälper inte detta (tillsammans med en balansering) så kan det vara dax att byta länkarmar och bussningar i framvagnen.

Är du redan användare? Logga in i menyn.