AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.726

När skall fläkten starta 316 e36 m43

Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
När skall elfläkten slå till och börja snurra?

Har bytt topp packning på en bil och stog idag och luftade och grejade och hade upp bilen i arbetstemp (mitten på tempmätarn) men fläkten går inte igång.

Hade loss fläkten och körde den manuellt så fläkten funkar.

Hur varm måste bilen bli för o dra igång fläkten?

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Läge 1 på fläkten brukar starta när tempmätaren är några mm över mitten, läge 2 när mätaren är halvvägs till rött.

Trasig givare på första läget eller trasig motstånd gör att den bara startar på läge 2. Båda felen är vanliga.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Fläkten styrs inte av motortemp utan av kylarens returtemp. Dvs slangen från kylaren skall vara riktigt varm, i princip lika varm som utgående.
Har inte kollat upp exakt 316 men titta på kylaren om det sitter nån givare instoppad i utloppet från kylaren.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Sitter en givare i kylarn på höger sidan. Båda slangarna var rejält varma och hela kylarn var varm så det käns ju som att givarn skulle va kass eller så är de nån säkring som gått...

Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Vill minnas att givaren reagerar vid 91 respektive 97 grader Celsius (antagligen för att kunna köra två olika hastigheter på fläkten).
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså om allt är rätt så ska ju inte tempmätaren gå över mitten nåt alls...så med andra ord är elfäkten till för att kyla motorn när något är galet så att tempen minskar? Har haft ett gäng Bmw och på samtliga har tempen aldrig rört på sig hur man än har spöat den! Mern däremot har den svajjat många gånger när något varit fel!
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Hur kontrollerar jag om givaren funkar? Hitils har ju fläkten aldrig startat?

Koka givarn o se om den slår till?

ma
7.450
marin849
Börja med att kolla att elsystemet funkar, det är enklare.
Ta loss kontakten till givaren.
Om den har två stift, stoppa i ett gem (med tändningen på).
Om den har tre stift, ta en multimeter, sätt den på ohmmätning och hitta det stiftet som är jord. Sätt sedan gemet mellan jord och pinne2 (en hastighet), och mellan jord och pinne 3 (den andra hastigheten).
Om den har fyra stift mät vilka två stift som är samma (jord), sen ligger hastighet 1 resp 2 på de två andra stiften.

Om fläkten inte startar ligger felet i kablaget, säkring eller reläerna som startar fläkten. Om den startar med gem är termostaten paj. Inte helt lätt att provkoka den då det är lite synd att slänga ner hela givaren i kastrullen samtidigt som vattnet bara blir 100C på spisen och man gärna hade velat ha lite mer för att vara säker på att verkligen få upp givartemperaturen fast man bara doppar spetsen i vattnet.

Kollade i WDS för 318 1993 (har ej 316) och där står 91 resp 99C för låg/hög fart och att det är fyrpolig kontakt.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Dehär är en 97:a och den har 3 stift om jag inte mins fel. Men tack för tipset med o bygla :) de hade jag inte tänkt på :)

ma
7.450
marin849
Kollade 1997. På 6 cyl står det 91/99C och på 4cyl står det 80/88C.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Provade o bygla mellan jord och dem andra 2 stiften.

på ett av dem svart/grå startar fläkten men på den andra händer ingenting.

Men då borde iaf fläkten starta nån gång men det gör den inte så givarn måste va kass?

ma
7.450
marin849
Med tändningen på när du provade?
Givaren behöver inte vara kass, det kanske inte var så pass varmt att fläkten skulle starta när du luftade?
På tomgång tar det ett bra tag innan man även fått upp hela kylaren till max temp, särskilt om det är kallt ute och kupevärnen är på, då går det inte alltid gå upp reurtempen så pass.

Du har väl mekanisk fläkt också som smygsnurrar hela tiden?

Svart grå = högfart går direkt till fläkten via relä, men svart/grön lågfart verkar gå via grå/vit genom motorstyrningen så motorn kanske måste vara igång. Med reservation för att jag inte har exakt rätt schema.
Th
719
TheMan
e61 545iT -05
e30 325 ik Turbo -88
e32 730 -91
Jag var ute och körde kanske 3 mil och körde så inspirerande som man kan med en 316 :)

Kom hem och lät den stå på tomgång ett tag men ingen fläkt?

och då var vattnet rejält varmt men visst tempmätarn var på mitten.

Men tycker att den borde startat då?

Det ska va en visko på dem med alltså? De sitter de då ingen här. Men de finns ju ingen fläktkåpa eller något heller så verkar konstigt om den ska va där?

ma
7.450
marin849
Det spelar ingen roll att du är ute och kör, när bilen rör sig behövs ingen fläkt, fartvinden kyler betydligt med än vad elfläkten gör, så när du stannar är utloppstempreaturen från kylaren inte särskilt varm. Kör riktigt nära en vägg i ett garage (vindstilla) och håll sedan 2000rpm och stenkoll på tempmätaren, då måste fläkten starta inom ett par minuter annars börjar tempen stiga.

Nja, ska och ska, eftersom alla BMW jag sett har haft det fram till in på mitten av 2000-talet antog jag det, men jag vet inte. Kolla på realoem.com med sista sju siffrorna i ditt chassinummer.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.