|
|
|
|---|---|
|
Som rubriken lyder, Byte från 86A till 100A | |
| Ja | |
| Nja, officiellt måste man, inofficiellt bör man och sanningen är att bilen kommer att fungera som vanligt ändå men det kommer att ta ett tag innan den fattar att batteriet har blivit bättre och därmed tillåter mer energiuttag med motorn avstängd innan funktioner kopplas ifrån. | |
|
Nja, det gäller om man byter till nytt likadant batteri. Det gjorde jag utan omprogrammering och inga problem. Men byter du till större så brukar även den inofficiella uppfattningen vara att du ska programmera om. Bilen kommer att fungera, men om den ska fatta att batteriet är större måste du programmera om!? Finns minst en lång tråd i ämnet. Sök och du finner åsikter! |
|
| Och du finner inte bara åsikter om du söker, utan en länk till en omfattande beskrivning av systemet. | |
|
Ok ska leta efter tråden, Har också för mig att jag läst om detta någon gång innan |
|
|
Bara om man vill kunna djupurladda det nya batteriet maximalt (dvs döda det). Vill man ha lång livslängd på batteriet kan det faktiskt vara en fördel om bilen är programmerad för ett mindre batteri, 86 eller 100 Ah är ingen stor skillnad. Vad som ej framgår av systemdokumentationen är vad som händer om systemet ser en högre kapacitet än programmerat, dvs om det då begränsar uppskattad kapacitet till programmerat värde eller om det tillåter batterimodellen att indikera högre kapacitet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.