AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.671

E46:a tjuvbromsar

es
76
essse
Bmw 320i-01
har en e46 01a , har märk nu i ca 1 vecka att bilen går trögt, precis som om någon broms ligger emot när jag står i en liten uppförsbacke eller nerbacke på parkeringen som har en liten lutning så vill bilen inte rulla i friläge vilket inte varit några problem innan och när jag släpper kopplingen försiktigt i 1:an växel
så går det trögt och den vill knappt rulla och börjar rycka eller hacka till, och samma sak när jag jag ska accelera iväg snabbt så hackar den till , släpper jag gasen o sätter den i friläge så går varvmätaren snabbt ner och känner hur något drar tillbaks den. börjar bli riktigt jobbigt, hade problem tidigare med anliggande bromsbelägg höger fram men renoverade bromosoket för någon månad sen ,
så idag fick jag nog, då jag också märkt att bilen drar mer än den ska,
lyfte upp bilen runt om och snurrade däcken för hand började med framdäcken och dem rullade som dem skulle dem fortsatte en 2-3 varv gick smidigt,
men när jag sedan skulle testa att snurra backdäcken så gick det otroligt trögt dem snurra knappt något och stannade nästan direkt och vid höger bak däck pep det till i ett visst läge, kollade brombeläggen bak där va ca 5 mm kvar så där är lite kvar, så då är min fråga : kan det vara att bromskolvarna har åkt ut för långt i och med att där är inte mycket kvar på brombeläggen,
eller kan det vara att bakaxeln börjat tjärva enligt en kompis teori?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mest troligt är att belägg och/eller kolven har rostat fast.

Om du kör en stund och fortfarande känner att "det går trögt", stanna och känn efter med handen mot fälg/bromsskiva - om bromsen ligger på blir det varmt!

Kolla också så att du har olja i diffen!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Handbromsbackarna tippar jag på, om det inte är så att beläggen är så slut att kolvarna gått ut för långt, som du skrev.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
es
76
essse
Bmw 320i-01
det är lite mer än 5 mm på bromsbeläggen där bak , så kolvarna bör ju inte strula redan nu men det kan vara mycket möjligt att det är så, av egen erfarenhet så vet jag att kolvarna i bromsoket åker långt ut och strular till när
brombeläggen är nästan slut, men nu är jag inte så insatt i bilar hur kollar man oljan till diffen?

Visa användare
281
Hova
Bmw 325iA -09
Bmw 316ti compact -04 (egentligen min fru´s)
Bmw 320i -00
Bmw 520iA -94
Bmw Z4 3,0 roadster -03
Bmw 528iA -86
Bmw 316 -76
Lossa nivåpluggen med en 14 mm insexnyckel/hylsa. Fyll på tills det rinner över med rätt olja. Obs mycket viktigt!! Rätt olja. Låt det rinna tills det slutar.
Tycker det låter långsökt att det skulle vara oljan. Bromsbeläggen på handbromsbackarna släpper när de börjar bli gamla och lägger sig då emellan backar och trumma. Hänt mig ett flertal ggr under åren. Aldrig att oljan läckt ut ur diffen. Det syns förövrigt om det läcker/läckt ut.

En riktig karl lyssnar på Ac/Dc.
Ang dina bromsar vet jag inte, men din bakaxel hade jag bytt olja i oavsett.

De säger på Bmw att oljan varken behöver fyllas på eller bytas. (Ska vara för evigt). Stämmer inte enligt min åsikt. Har du 01:a, så tippar jag på c:a 15000 mil eller mer. Hög tid att kolla över den.

Bakaxeln rymmer c:a 1,3 liter och det är Castrol Differential SAF-XJ...SAE 75W-140 som du ska ha. Finns på Mekonomen. Denna är även till Diffad eller Odiffad.

Gjorde sådant byte på min förra året. Bakaxeln ser fin ut för övrigt. Tappar ur den gamla och enbart c:a 7 dl kvar i den. Skönt bytet gjordes.

Förr skulle Olja i låda och bakaxel bytas med jämna mellanrum. Helt plötsligt inte. Köper inte det resonemanget. Inget varar för evigt utan underhåll.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
es
76
essse
Bmw 320i-01
okej ska testa att göra detta imorgon tack för alla tips , men har du känt samma sak hova att bilen går segt och drar tillbaks en ?

pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Om bilen går så trögt som du säger och det skulle vara bromsarna som ligger på så känner du det garranterat på att fälgen blir varm (inte bara skivan). Hade samma problem med ett framhjul för nåt år sen, men då märkte man inte mycket att den bromsade när man rullade och knappt på förbrukningen heller och på min blev t.o.m däcket varmt. Då var det i alla fall kolven i oket som kärvade.
Vet inte om motstånd och förbrukning kanske märks mer om det är på de drivande hjulen i och för sig.
es
76
essse
Bmw 320i-01
har känt på skivorna och dem blir något varma , och sen kör jag inte så långa sträckor för att däcken eller fälgen ska hinna bli så varma, det är mest korta sträckor, nej men i mitt fall så känner jag hur något tynger tillbaks bilen, och som jag nämnde tidigare i små lutningar står den still , hursomhelst så ska detta undersökas idag och jag hoppas verkligen inte det är bakaxeln som tjärvat för då kan de bli dyrt.

es
76
essse
Bmw 320i-01
va på verkstan idag mekanikern kunde inte se några konstigheter, undersökte handbromsen och där var inget fel, och inget annat heller , kollade på brombeläggen där bak va ca 4-5 mm kvar på dem, men bytte dem de va lika bra, kollade kolvarna o dem åkte tillbaks utan problem så det verkar inte ha vart kolvarna så efter han monterat dit beläggen så smörjde han upp bromsoket i kolvomloppet , bilen fungerar nu som den ska problemet verkar ha försvunnit hoppas jag iaf , så nu återstår det att bara se om problemet försvunnit permanent eller om det kommer tillbaks

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.