AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
2.192

Vart lagras engine failsafe koden?

sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hej.

Vart lagras felkoder som tex "Engine Failsafe Program"? Kan inte vara i DME eftersom meddelandet kvarstår efter byte av DME boxar?

Mvh
Skalman
Visa användare
52
222
BMW 525 Tds 1997
det undrar jag med, blir inte klok på min 750, har nu rivit bägge insugen å väntar på delar så jag kan skruva i hop den å hoppas att den går bra sen och att koden försvinner.
Th
593
Theobald
750ial -88
Lagras inte koderna i ett minne i ECU?: Länk
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
I teorin bör det sitta en EEPROM-krets i ECU som lagrar felkoder och som raderas elektriskt via några benpar av antingen ECU när vissa villkor är uppfyllda (som i länken ovan) eller när man trycker på "reset" på diagnosinstrumentet.

Om inte felkoderna lagras i olika banker beroende på kategori, så skulle man teoretiskt kunna löda på kablage till en brytare inne i kupén och själv nolla felminnet vid behov. Ligger felkoderna i olika banker blir det många kablar = opraktiskt...

Men hade det varit lätt så hade väl någon redan fixat ett mektips för detta antar jag?
Th
593
Theobald
750ial -88
Kan man inte bara koppla bort kabeln till batteriet och att minnet (felkoderna) därmed raderas!?
Pr
1.031
Profossen
Nej, eftersom de raderas elektriskt. De är konstruerade för att spara innehållet även när batteriet tas bort. Vissa Eprom raderas med UV-ljus, andra med ström. Det sitter enligt länken ovan ett Eprom i ECU:n eftersom det t.o.m. har en egen felkod (längst ner på länksidan några rader upp).

Det som händer när kretsen ska nollställas (i grova drag, jag är inte elektroingenjör :) är att ECU:n släpper på en mängd ström genom vissa benpar i kretsen så att innehållet raderas. I enkla konstruktioner ligger hela felminnet på "samma ställe" i kretsen och då raderas allt. På mer avancerade lösningar delas felminnet upp på flera minnesbankar i epromkretsen. Låtsas att kretsen (3x1 cm?) har 48 st J-ben i sockel. Då kan exv. "radering av enbart det som har med SRS att göra" innebära "+12v till benpar 1,12 och 24". Genom att variera antalet ben får man många kombinationer.. Det slår mig att även milställningen bör lagras på detta sätt på två ställen, antagligen i LKM + hemligt ställe. När checksumman inte stämmer så tänds "skruvarlampan". Om man raderar bägge epromen och lägger in samma kod (miltal) binärt så har vi oss en Lettland Special... :(

Om någon kreativ person vet hur kretsschemat ser ut för epromet
Pr
1.031
Profossen
...så skulle man kunna ta reda på om det går att skapa en enkel "resetknapp" genom att öppna ECU:n och löda dit en brytare, eller om det är uppdelat på något sätt. De äldre modellerna av BMW lär väl inte ha alltför avancerade system, men efter E36 är jag helt lost i vart fall :-)
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Om du inte är elektroingengör, hur har du då tänkt att vi ska hänga med i svängarna? :)

Koppla på spänning på lite sporadiskt utvalda kretsar på styrboxen känns sådär :D Borde inte typ INPA lösa biffen?
Pr
1.031
Profossen
Haha, ja det IMPA m fl mjukvaror gör är att styra raderingen av felminnet i EEPROM (Electrical Eraseble PROgrammable Memory) kretsen. Sedan gömmer BMW och andra lite "guldägg" här och var i kretsen som den vanlige konsumenten inte förstår sig på, som Sverker skulle sagt.... :-)

Jag försökte bara förklara hur principen ser ut... Nackdelen är att EEPROM-kretsen antagligen är formaterad på ett sätt som gör att det inte bara är att ta ut den, åka ner till ELFA och köpa en ny likadan för 20:- och lösa loss... Man måste kunna programmera den rätt också. Det är inte jättesvårt att lösa egentligen, men väl över min förmåga då jag jobbar i en helt annan bransch idag än för 15 år sedan :-)

*edit* löda loss ska det stå, inte lösa loss..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.