|
|
|
|---|---|
|
Hej !! Var och köpte en bmw 118 i -08 i går som endast gått 4300 mil. Testkörde den efter konstens alla regler utan att någonting verkade konstigt. På vägen hem så började bilden gå ryckigt när jag i en rondell råkade lägga i en lite för hög växel ( ca 1200 varv) och gasade på. Det var inte alls som de brukar vara när man kör på för låga varv då bilar ofta typ vibrerar om man kör på för låga varv. utan detta var mer ryckigt ojämn gång. motorlampan började blinka gult. Jag stannade bilen och stängde av motorn och startade den sedan igen och då var motorlampan släckt. Jag körde de resterande 50 milen hem utan att någonting gick konstigt. Bilen gick klockrent. Men när jag svängde in på kvarteret så testade jag åter att köra på för låga varv och det var samma sak då. bilen gick ryckigt men då tändes ej motorlampan Vad kan vara fel ?? | |
| Förmodligen nån av tändspolen som börjar ge upp, konstigt med tanke på att bilen är en 08 men det kan det faktikst. Fick byta en tändspole på min E46 för några år sen och den var då bara 3 år gammal när det hände och då misstände bilen och gick ryckig på låga varv. Felsökning hos BMW visade att tändspole till en av cylindrarna var slut. Köpte ny för 800:- och problemet var löst. Men kolla först tändstiften och kablarna till stiften så att de inte glappar. | |
|
Okej Men om en tändspole är trasig, kan bilen då gå bra på högre varv ändå och bara gå dåligt på låga varv? för den går ju toppen annars. förra ägaren hade fått byta en tendspole så kanske kan vara det. |
|
| Ja det gör den, precis så gjorde det på min. Den gick kanon annars, men ibland på låga varv så gick den ryckig. | |
|
Detta är inte alls ovanligt på din motor. Finns flera trådar här på forumet som rör detta problem på just denna motortyp. Det kan räcka med en uppdatering av bilens programvara. Annars tändspolar, spridare alt. bränslepump. Dock ska du stå på dig, då detta problem är mycket kännt hos BMW(oavsett vad det säger), och bör regleras med goodwill. Som jag förstått det ligger problem delvis i att bilen är för snålt ställd, vilket gör att den kan gå ojämnt osv. |
|
|
Länk Länk |
|
| Okej ser att detta verkar vara vanligt. Är det skadligt att köra med detta fel. Ska åka in på verkstan och se vad de säger. Borde ju gå att få fixat med good will. men hur är det med min bil är de fortfarande garanti på motor fel? | |
| Är det N53 motorn som är i min bil? Verkar som att detta är ett standard problem på den motorn | |
|
N43 heter 4-cyl motorerna. Samma undermåliga komponenter som 6-cyl N53 förutom högtryckspumpen som är bättre i N43. Problemen verkar förekomma upp till 2009. |
|
| Okej men skadar dessa ryckningar bilen motorn ? Verkar som att många inte blir av. Med dem även om de är in på verkstad och fixar. Eller är de mest irriterande? | |
| Börja med felsökning först hos BMW. Det är givetvis inte bra för motor som körs med ryckig gång. Jag hade N53 motorn i mina E9* och var aldrig med om att bilen skulle rycka på låga varv. I ditt fall kan faktiskt vara tändspolen som är kass, du säger ju att förra ägaren bytte en, det kan vara så att det är fler som ska bytas. Det går en tändspole till varje/stift(cylinder). Är en kass då går bilen ryckig och misständer på låga varv. Man kan börja med att felsöka där först och sen gå vidare om man inte hittar fel på stiften och tändspole. | |
|
Min mors bil av helt annat märke och som dessutom var äldre hade exakt samma problem. Missar, ryck, tvekade vid mycket gas på låga varv, men gick klockrent på högre varv. Det slutade med byte av tändkablar, tändspole motorstyrdon och katalysator. Iofs lagade jag styrdonet för 40kr men ändå och katalysatorn på skroten kostade inte så mycket. Troligtvis gav defekt tändkabel och/eller tändspole från början överslag vilket gjorde att bilen missade och i förlängningen pajade en effekttransistor i styrdonet vilket gjorde att byte av tändspole inte hjälpte då styrdonet nu var paj. Den laddade inte upp spolen ordentligt vilket gjorde att gnistan blev för kort och försvann vid låga varv ibland. Katalysatorn strök med då bilen kördes för mycket med tändmissar=bränsle i katalysatorn. Mao, försök inte provocera fram ryck för att "utforska problemet" då det kan bli dyrt! Dåliga tändspolar (eller ev. defekt styrdon) är lätt att diagnosticera med riktig utrustning (oscilloskop). |
|
| Var in på verkstan i går den larmade för tändmiss på en cylinder. avgasvärde fel vilket beror på tändmissen. Ska in med den på måndag för att byta en tändspole samt alla stift. Peppa peppa att den går bra sen | |
|
llpela hur gick det? |
|
Karl-Hilding |
Ett gott råd! Tanka enbart 98 okt! |
| Hej det var en tändapole som var dålig. | |
| Då hade jag rätt då. :) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.