|
|
|
|---|---|
|
Den 11 maj bär det av söderut, fredag lunch startar vi, för att övernatta norr om Hamburg, tidigt på lördag morgon passerar man Hamburg med lite trafik för att lite längre fram på dan sträcka ut på dom sydtyska motorvägarna söder om Kassel. Målet är Bodensee, med dagsutflykter till dom Schweiziska alperna. Vi kommer att bo i Meersburg för andra året i rad. En fin stad med många sevärdheter. Vi var där förra året och fick meersmak, En "kul" incident förra året var att kylarn gav upp när vi kom fram, men den lokala Skodaverkstan lagade bilen på dan till ett humant pris. När vi hämtade bilen berättade mekanikern i detalj vad han hade gjort, vilket märke på den nya kylarn, typ av kylvätska, resultat av provkörning mm mm. Det tog en kvart. Tyskarna tar bilar på allvar. Kan också tillägga att när kylarn blåste, precis när vi stannade på en parkering, så kom en äldre tysk gentleman fram och förklarade att detta var ett solklart garantiärende, jag invände att bilen var 14 år gammal, och han kontrade med "det är en BMW, vad är problemet". Hmmm kanske skall flytta till Tyskland. Calle | |
|
Låter spännande. Ser fram emot en reseberättelse efteråt. Lycka till! :-) /Erik |
|
|
Har själv bott i trakterna runt Bodensee. För inspirerad bilkörning kan jag även rekommendera Bregenzerwald som du bäst når genom Lindau > Dornbirn och sedan upp i bergen riktning Oberstdorf. Bättre vägar, färre bilar, billigare käk, mer gästvänliga hotell och MYCKET billigare fortkörningsböter än i Schweiz... Viel spass...! |
|
|
Crisse; Tack för tipset, vi bokade några nätter i Oberdorf efter ditt tips, ser onekligen lovande ut. Jag har arbetat periodvis en bit utanför Luzern, och gillar Schweiz. Möjligtvis kan jag tycka att vägarna är bättre, men annars har du i det stora hela rätt. Men som sagt, Sydtyskland tror jag är underskattat, "glest" trafikerade vägar (man kanske skall undvika München, Stuttgart mm, deras 6 (8) filiga motorvägar är en smula chokade emellanåt). Kommer man sedan ut på landsorten så är det både prisvärt och gästvänligt. Calle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.