AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.591

Hur skadligt att köra med något förhöjd motortemp?

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Iaf så ligger tempmätaren på lite över mitten! Åt höger alltså mot röda hållet Och på e30 ska dom ligga lite åt vänster när allt stämmer! Så hur skadligt att köra med några grader för hög temp? Den kokar inte och visar inga tendenser att göra de heller! Kan ju vara mätarfel, men tror inte de
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Om tempen ligger stabilt så är det troligen något fel på givare eller mätare.
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Har en autogauge vattentemp mätare som hade varit sjukt bra om den fungerade och se hur tempen ligger på den! Inkopplad av förra ägaren. Den lyser, men mätaren står på noll! Har mätt upp kabeln som går till givaren och den är hel! Däremot är de en röd kabel med blå kabelsko som INTE är ikopplad. Nå iaf, tips mottages mer än gärna på hur man ska få igång den! På mätaren går 1 grön kabel till givaren, 1 kablage med massa kablar som jag ej vet vars dom går, men ikopplad nånstans är dom iaf. 1 mörk kabel som jag ej vet heller, men ikopplad den oxå. Och som sagt en röd kabel som INTE är ikopplad
co
828
corzair
Volvo V70 - 12
kan du få fram vad det är för modell på mätaren?
jag hittade nämligen schema på hur det skulle kopplas men det verkade inte stämma överens med din beskrivning, dock så verkade det som att temp sensorn skulle jordas i ena änden och sen en grön till själva mätaren, så kolla att du har jord på också:)
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Länk kolla länken, en sån måste de vara, ser exakt ut så iaf!
//
1.681
///Mackan
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså, de går en vit kort kabel från givaren! den är ikopplad med en svartkabel som går in i kupeèn och vidare in till en grön kabel som går in i mätaren! Från givaren går även en kort svart kabelstump som går vidare till en mutter! Antagligen jorden!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Angående motortemperaturen:

Som tumregel brukar man säga att en höjning av (olje-)medeltemperaturen med 10 grader Celsius, halverar dess livslängd.
Dvs. om motorn skall vara 80grader och du har 1000mils oljebytesintervall, och motorn går upp till 90grader, bör du byta oljan efter 500mil istället, om den ökar upp till 100grader bör du byta olja efter 250mil.

Detta är som sagt en tumregel och vi snackar om medeltemperaturen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.057
Tor
M5 Touring -2008

Johan B: Källa på det?

Samtliga bensinar mercor fram till 2000-talet ligger jämt på runt 110 grader (rödmarkering börjar efter 120 grader) i stan sommartid, en medveten strategi för att hålla nere emissioner och förbrukning då ju friktionen minskar i en varm motor plus att du får en homogenare blandning av luft/bränsle in i förbräningsrummen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ingen källa utan är mer en etablerad "tumregel" när det gäller smörjoljor.

MB:s motorer och dess smörjsystem med godkända oljor är isåfall dimensionerade för de temperaturerna - men om du höjer ytterligare 10grader C, halverar du oljans livslängd...också därför MB har ganska stränga krav på de senaste MB-oljeklassningarna kan jag tänka mig.

Som jag skrev innan handlar det om medeltemperaturen över tiden - inte tillfälliga små temperaturökningar.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.