AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.392

Byta bakruta E91, hur komplicerat?

To
24
Tobbelibobbe
Tesla Model Y LR -23
Bakrutan på min E91 är full av smårepor (gissningsvis från förste ägarens maskintvättande) som inte går att polera bort.

Om jag skulle få tag på en fin begagnad bakruta, är ett byte något som man ens själv skall ge sig på? Är det några moment som kräver väldigt speciella verktyg och metoder?
Skiljer sig bakrutorna åt mellan pre-LCI och LCI bilar (har det förstnämnda)?

Är absolut ingen mekaniker, men "skruva loss och sätta dit" operationer (såsom Blacklinebakljus) har tidigare inte varit några problem.
Gr
3.875
Grodan
Ford Mustang GT Cab -06
Det blir nog billigare och lättare om du tar ut det på försäkringen.
Skruvade loss rutan och det var ganska enkelt, har för mig att det var vanliga torx på de flesta ställen. Jag klarade mig utan specialverktyg och är ingen superskruvare.
To
24
Tobbelibobbe
Tesla Model Y LR -23
OK, då låter det som något man skulle klara av

@Grodan: vad exakt skulle man ta det som på försäkringen? Den är ju inte trasig eller har sprickor som vindrutor kan få.
To
24
Tobbelibobbe
Tesla Model Y LR -23
Eftersom det i en tråd i "samtliga bmw modeller" sektionen efterfrågas uppföljning med info kring hur det gått så skall jag dra mitt strå till stacken:

Jag har bytt ruta och kan meddela att det inte är särskilt svårt. Det behövs inga specialverktyg (hylsnycklar, torx, tång till plastclips). Det är en del kontakter kring antennmodulen som måste kopplas ur men är man bara nogrann/försiktig så är det inga problem.

Det är bra att ha hjälp av någon annan vid själva bytet och justeringen av nya rutan kräver lite tålamod (satte clips i nederkant och på sidorna på att få hjälpa att rikta).
De
607
Decoy_81

530ia MT -07 Carbon-Schwarz
330ia MT -04 Black Sapphire
Tobbelibobbe: Guldstjärna till dig :)

//Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.