|
|
|
|---|---|
Karl-Hilding |
Råkade köra på en trottarkant med högerfram. Blev inget på fälgen men smällen var så pass att styrleden behövde bytas. Min bilmek satte dir en ny och konstaterade samtidigt att glappet i kulan var mycket rejält. Enär han inte hade utrustning gör hjulinställning så ställde han det genom att mäta och räkna gänger plus kollade att ratten satt rakt. Men påpekade att det inte vore fel att göra en framvagnsinställning. I vilket fall som helst så rann tiden iväg och bilen gick spikrakt och ratten satt rakt och inga andra tendenser. Utom en sak!! Bensinförbrukningen började öka. Från 0.85, 086, 0.87 och nu till 0.91. I princip samma körningar och inget speciellt kallt klimat. I vintras med med betydligt kallare 15-20 minus så var det aldrig högre än 0.87. Jag trodde att berodde på de nya dubbfria däcken att de rullade lite tyngre. Kollade höger fram om den tuggade men slitbanan i mitt tycke var lika plan/slät som vänster fram. Men jag körde till Euromaster i Laholm och bad dem göra en framhjulinställning. Fick tid igår morse och de gjorde en fyrhjulinställning. Samtliga 4 hjul var lite fel och mest på höger fram. Vilket betydde att den var lite mer tungrullad därav att den drog mer soppa. Samtidigt så lagade de en pyspunka på höger bak och när de skulle balansera hjulet med bef vikter så visade det 15 + 5 gram obalans. Han tog bort alla vikterna på en sida och det visade 0 + 5 gram obalans. Nu plockade han bort den sista vikten och balansen var 0 + 0 gram. Häpp häpp. Inga vikter alls. Aldrig varit med om. Och 530 känns nu betydligt tadigare på vägen. Riktigt roligt! Mao så kan jag rekommendera en fyrhjulsinställning fast ni inte tror att det behövs. Och samtidigt kanske mindre förbrukning, mindre slitage på däcken och en stadigare gång i din BMW. Och Euromaster Laholm gjorde ett helt perfekt jobb!! |
| Intressant läsning, tack :) | |
|
Kul läsning, hur mkt kostade fyrhjulsinställningen? //David Mitt åkdon: Länk |
|
Karl-Hilding |
Fyrhjulsinställning inkl lagning av punka med balansering. Tot: 1.000 kr inkl moms. Klart godkänt! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.