|
|
|
|---|---|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Har kollat in mig lite på en Mercedes faktiskt, kul att testa något annat och Audin avskrev jag ganska snabbt :) Det jag söker är en sport edition vilket innebär att den är relativt välutrustad, helskinn, sportshassi, 18" hjul, större bromsar mm Tycker SE paketet gör bilen riktigt sjysst :) Vilken motor är vettigast? 200 Kompressor, liten maskin men ok? Tycker dock det finns väldigt många just 200K Sport Edition till salu.. men desto färre dieslar.. Andra alternativ är 220 CDI, 280 CDI eller 320 CDI (dieslar) Finns även större bensinare men de är inte av så stort intresse. Vad gäller motorval tänker jag inte så mycket på ekonomi utan mer på känslan, vilken maskin som är driftsäker osv Hur är komforten i E-klass sport? Något skrammel i kaross / inredning? Något annat bra att veta? Jag kör 740 E38 idag, är inte i behov av en V8 men däremot en trevlig och bekväm bil, potent maskin är bara ett plus. Men viktigast är komfortabel bil utan skrammel och irritationsgrejer :D |
|
Hej! Min far ägde en 200 Kompressor 2005 med Sportpaket! Den var helt suverän! Drog max 0.7l/m landsväg, 180+ HK kändes fullt tillräckligt. Vi hade inga som helst problem med kvaliteten (förutom att inredningen kändes något plastig, på ett typiskt MB-vis). dock var den faktiska kvaliteten utan anmärkningar! Jag personligen hade en E39 523T 1999 samtidigt samt en E38 750 och Mercan kändes betydligt spänstigare, lättare och roligare att köra varje gång jag fick köra den :) Den fungerade alldeles utmärkt vintertid (Sundsvall) trots bakhjulsdriften. Jag minns att servicen var alldeles för dyr hos Mercedes-Benz och vi hade ett fel på xenon-enheten som kostade skjortan. Annars var vi helnöjda med bilen! Jag minns att inför köpet så talade de flesta mycket varmt om årsmodellen 2005 och framåt, dvs den uppdaterade motorn mm... |
|
| Jag själv har haft Mercedes och precis som Wollick säger, reparation/service-kostnaderna hos Mercedes-Benz är skyhöga. Köper man Mercedes då får man lämna in den hos icke auktoriserad verkstad för service. De är stenhårda på att de tar betalt per börjad timme, även om du ska byta en glödlampa. :( | |
|
Vi har en E500 -03 och en E320 CDI Sport -08 i familjen och vi är kanonnöjda med båda bilarna. 08:an ska vara mer driftsäker i och med avsaknad av det elektroniska bromssystemet SBC men i övrigt är det samma bil. Har också hört att många varit nöjda med 200K men jag hade nog ändå satsat på en CDI av något slag. Airmaticsystemet har varit något opålitligt men i dagens läge går det att hitta dämpare och bälgar till en bråkdel av priset som MB tar. Man behöver ju inte välja en bil med luftfjädring. Vad gäller service finns det andra verkstäder än Hedin. Vi servar på Aronssons Bil i Varberg som är auktoriserade av Mercedes. Mycket billigare än Hedin och mycket trevligare. 320:n var inne på en stor service nyligen och det blev totalt 2900kr men då hade vi med oss olja. Rimligt ändå anser jag. Hedin skulle ha 6500 med egen olja, 8500 med deras olja. Sjukt. |
|
|
Zed82: Du skriver att ni hade olja med er och ändå så tog de 2900:- för oljeservice. Det är sjukt dyrt. Min 325 E90 och E91 kostade 1900:- för olje och filter service hos BMW. |
|
| ...glömde nämna, jag hade inte olja med mig. Det hade de på BMW. :) | |
| Grodan: Var skrev jag att det bara var en oljeservice? Det var en stor service i klass med inspektion 2. För 2900 ingick allt förutom oljan. | |
Karl-Hilding |
Vad gör man på en stor service? Förutom olja, filter, (kupefilter, luftfilter) Kollar däcktrycket och fyller på vid behov. Kollar slitaget på däcken. Kollar spolarnivån och fyller på vid behov. Spolarvätska deb extra. Kollar tutan Kollar ljuset fram. bak, inställning? Finns väl varning för detta? Smörjer gångjärn. Kollar säkerhetsbälten. Kollar att rutorna kan hissas upp o ner. Kollar bensinen i tanken... Kollar antalet stenskott och ev rost. Tja detta gjordes förr som service när man tankade. Nu betalar man 1200 kr/tim för nåt som du gör själv på 10 minuter. |
|
Precis som K-H skriver. Det är sjukt att Mercedes tar sådana åkerpriser för sina såkallade kontroll i så fall. Jag gjorde felsökning av tankmätaren på min Merca cab, felsökningen tog dem max 10 minuter och då ville de ha 1200:- för det. Jag gjorde felsökning på min E90 hos BMW och det gick på 500 eller 600:- om jag nu minns rätt och dessutom samtidigt åtgärdade de felet tempörert. Hos Mercedes tog de ytterligare 150:- för att i samband med felsökandet bytte glödlampa till en av blinkerserna. Helt galet, när jag kom ut därifrån var jag ca 1600:- fattigare med moms och annat sk*t de hade lagt på för 10 minuters verkstadsbesök. Mitt råd är att köp INTE en Mercedes om du måste lämna den hos en auktoriserad Mercedes-verkstad och oftast vill man det om det är en ganska ny bil. |
|
![]() 1.360 Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05 Sommarbilar Ford Scorpio 2,9I GLX -94 Mercedes E55 AMG -06 Mercedes 500E -92 |
Provkörde en 2006a 200 kompressor automat, 9000 mil helskinn i övrigt ganska enkel t utrustad med standardchassi och 16" lågprisdäck (Barum) tror det var dubbade. Jag upplevde att motorn är galet fel för mig, känns som motorn hör hemma i en Avensis absolut inte i en lyxbil, sen tycker jag varken komfort eller ljudnivå var speciellt bra, tror min E38 går tystare trotts 18" hjulen ... Jag avskriver inte modellen för detta men utan tvekan så måste det vara minst en 6 cyl motor i bilen, sen kanske sedan modellen är tystare utan det stora skåpet där bak? |
| Fagersten; snart sitter du där med en 5m lång bil med V8 ;-) | |
![]() 1.360 Bruksbil
Det gör jag ju redan , men 4 cylindrigt det blir det verkligen inte. Inte för att jag trodde det skulle vara någon trevlig upplevelse men usch 4 cylindrigt var helt fel även om den inte var jätteslö. Säkert kanon som familjebil om man inte bryr sig så mycket. 5 metare med V8 det låter som Bmw 745 eller Mercedes S500, nej men får nog gå vidare med 5 serien eller Mercedes E klass fast med större maskin och mer utrustning. en 280 Diesel är nog ett klart bättre alternativ :) Jämför jag den Mercedes 200K -06 med en 525 -07 känns 525 faktiskt mer tung och gedigen på vägen precis som E38 gör :) Men jag tror mycket hänger på Mercedesens motorval, chassi osv..? |
| Håller absolut med, hade en C200K (2010) som lånebil en vecka när CLK:n var inne, och fyran suger verkligen! I en E-klass bör man aldrig ha lägre än 6-cyl enl mig... | |
|
Hej, Har just passerat 14000 mil med min (läs firmans) E 320 CDI - 2008. Den är härlig att "åka" i och på landsväg är den toppen, dock har jag fått byta stötdämpare fram två gånger. Första gången båda framdämparna byttes var vid 6000 mil och det togs på goodwill och sedan var det dags för ytterligare en dämpare fram vid strax innan 10000 mil. Men efter 14000 mil är jag fortfarande nöjd och motorn är väldigt samstämmig med automatlådan vilket gör det till en fröjd att äta landsvägsmil. (det vi har att jämföra med är en BMW 535d Touring - 2008) Lycka till och satsa på 6 cylindrar och diesel! |
|
| Jag köpte en 320cdi 4maric i jan. Sport paket och all utrustning, är grym på landsväg likså stadskörning e fint med aut motför med 550 in . Väger respektabla 1850 tjänstevikt, har kört ca 600 mil på 7v användande och mycket nöjd. Körde till fjällen sist 110mil och förbrukning på 0,65 vilket jag e mycket nöjd med. Mycket snabba E4 sträckor oxå. Har starclass garanti på min bil så känns rätt tryggt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.