AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.424

Bmw 523 2000 ett bra köp?

mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Jag söker en andra bil till familjen, men även för pendling. Visst inte det mest ekonomiska, men man får så mycket mer kul!
Men, hur kul är det? Är det ett bra köp idag med 12 år på nacken? Rost?
Bilen jag tittat på hade gått cirka 16 000 mil.
Na
784
Naikon
BMW 530iA E39
Rost är väl mer eller mindre garanterat när du köper en E39 :P Men annars är det en sjukt skön bil för pendling. Väldigt prisvärt.
Be
278
Bengt C
523i -96
Bilen är liksom dyr och billig på samma gång.

Den är dyrare att köpa och försäkra än andra jämförbara bilar.

Den är billig i drift pga måttlig förbrukning och låg strulfaktor.

Den är dyr pga att vissa delar slits mer än de borde. Jag tänker på hjulupphängningsdetaljer, fjäderben och lite annat.

Det är en fördel om kylet, vattenpump, termostathus, viscokoppling till fläkten, fjäderben och vissa stag redan är utbytta på exemplaret du ska köpa.

Att lacken lossnar och bilen rostar lite i alla luckor ingår. Det är inget allvarligt, bara fult. Komforten är hög och ljudnivån låg. Bilen är skön att köra (om chassiet är i ordning) och motorn är hopplöst svag vid start.
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Bilen är fullt servad i alla fall. Får kolla de delar du nämner. Något borde ju vara utbytt. Det låter som rätt dyra saker. Tack för svaren!
mu
42
museo12
523 Touring-00
Skoda Superb 1,8t 11
Jag köpte bilen.
st
731
stugsittaren
520dx Touring -16 (F11)
520i Touring -02 (E39)
Får man fråga vad du fick den för?
Jo
187
Johan_e39
520dAT M-sport -09
Sålde min 523iA -00, då den gått ca 23000 mil. Den kändes som ny att köra trots miltalet. Totalt vibrationsfri i alla lägen. Så gott som rostfri, lite innanför tanklocket. Inte minsta lilla lacksläpp nånstans på hela bilen. Köper man en väl underhållen bil och fortsätter att underhålla så går dom nog hur långt som helst. Fick 35k för den då jag sålde den, för ca 9 månader sen.

Att det är en bra bil, JA! Om det är ett bra köp beror ju helt på priset?
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
BengtC: E39or är knappast dyra att köpa, bara att köpa fabriksnya. :)
En beg kostar ju mindre än en Golf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.