|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har lite problem med min 528 att den drar olja, och det kommer blårökspuffar varje gång man startar den. jag har bytt ut vevhusventilationen då den var kladdig och inte alls såg fin ut, men problemet kvarstår. och den blåröker ingenting när man kör med den, bara när man startar den! och jag har köpt castrol olja på BMW som dom rekomenderade att det skulle vara. Så min teori är ventiltätningarna, men verkar inte som att det är nåt särskilt vanligt problem? Nån med liknande problem? Samt, måste man av med toppen för att byta tätningarna eller går det att lyfta ur kamaxlarna och komma åt att byta? | |
| På v8orna finns det ett insugsmembran som ger samma symptom.. vet inte om det finns liknande på 6orna? Har också svårt att tänka mig att ventilstyrningarna skulle vara dåliga. Hur långt har den gått? | |
|
jo, det har jag också läst om, men inte hört nånting om att det skulle sitta sådana på 6orna.. Den har precis passerat 25 000 mil, och har ganska bra ifylld servicebok ifrån BMW, så borde inte vara sliten / slut i motorn heller. har läst lite om att dom hade problem med cylinderfoder i nikasil(?) på tidiga M52 motorn, men då borde den väl dra olja hela tiden, och inte bara vid start? |
|
|
Om du kör på en 0W-30 eller 5W-30 olja, kan du ju prova att gå upp i varmviskositet lite till 0W-40 eller 5W-40. 30-oljorna är väldigt tunna och det behövs inte mycket för att den ska smita förbi någonstans varm. Troligen är den mest till för att ge fina siffror på bränsleförbrukningen. Nicasilfodren har inte orsakat några större problem i Sverige, utan mer i länder med högre svavelhalt i bränslet. Symptomen tyder, som du säger, inte heller på det. Typisk ventiltätningsgrej när det kommer en blå rökpuff vid start. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.