AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.246

330 bränsle effektivitets frågor.

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Hej.

Jag undrar vart man kan hitta information om:

Vilket varvtal min motor har som bäst bränsle effektivitet.
Vilken hastighet som har bäst kör ekonomi, dvs sträcka kontra förbrukning.

e46 330 4d.

(M54b30 tror jag min motor heter.)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Inget svar, men i princip ska du ligga på maxmoment vid så lågt varvtal som möjligt. Kallas ibland för "musslan". Diagram på motorverkningsgrad är sällsynta.

Varför maxmoment, och lågt varvtal?

Ökade varvtal leder till ökat friktionsarbete.
Maxmoment betyder (optimalt) bra förbränning.

Så kika på ett dyn-test av en 330, och kolla för högsta växeln, var momentet börjar peaka. Det är din optimala driftpunkt.

Länk

Ång länk, men den antyder 2600 rpm (vilket för mig låter högt).

Forska på, presentera resultaten gärna.

Andras kommentarer?

//CF
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Snarare 2750 rpm.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
De flesta moderna bilar brukar ha lägst bränsleförbrukning vid jämn fart i ca 70-75km/h.

Välservad bil med korrekt (eller lite högre) lufttryck gör en hel del.

Körstilen påverkar oerhört mycket!
Om du kör med stor framförhållning och undviker att använda fotbromsen i största möjliga mån (använd motorbroms i stället), dvs. planera körningen mht omgivande trafik och hur vägen ser ut (backar, stopp, kurvor, korsningar, trafikljus etc) och kör mjukt (tänk "tungt" - dvs som om det vore en fullastad 24-meters långtradare), kan du spara upp till 15% mot vanlig körning.
Kör du å andra sidan som en buse, finns det nästan ingen övre gräns för hur mycket bilen kan dra... ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Angående körstil: jag har tagit mig från jobbet på allt mellan 1,2 och 2,8 L / 10km. Allt handlar om högerfot, trafik och bromsningar (rödljus eller vad man kallar "fartgupp").

Konstantfart drar den precis 1,0 L / 10km vid 85 km / h mätarfart (gissar på 83 km / h verkligt). Motorn, Audis 4,2 L V8 350 kusar, varvar då 1750 rpm (om jag minns rätt), dvs riktigt lågt. Ganska OK för 2,3 ton lyxlimpa.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mina egna erfarenheter stödjer Johan B:s teori. Runt 70-75km/h, brukar vara en ekonomisk marschfart.

werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Jo allt detta säger sig själv.
Jag är inte ute efter att köra bränslesnålt, för det kan jag inte :).

Men jag tycker att sådan info bör stå i manualen.
Tänkte bara det kunde vara roligt att veta, bara för skojs skull.

//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Även fast jag kör 10gånger hårdare än vad min dam gör så tar 330in mindre soppa för mig! De jag brukar göra är att alltid komma upp i fart så fort som möjligt utan att varva högt och utan att hålla fulla spjäll! Tanken med de hela är ju att komma till jämnfart snabbast möjliga! I branta backar så får gärna bilen sakta in nån kilometer istället för att öka gasen för att hålla jämn fart, bättre att den minskar typ 5km/h! Som litet svar på din fråga så tog min bil i 25mils landsvägskörning i 110-120 km/h 0,79. Samma sträcka fast på hemvägen tog den 0,68 men då höll jag 90-100 km/h. Kan tillägga att jag kör på 255/35/18 bak och 225/35/18 fram! Så nå kan tyskarna bygga stora motorer med bränsleekonomi!
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
wepa: jag såg en snutt på youtube, där en 330Ci "jagade" ringentaxin E60 M5 (Sabine?) med gott resultat.

Jag blev klart imponerad! På rakorna drog ju M5:an ifrån, men såfort det blev kurvigt hann han ikapp!

/CF
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.