AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
12.629

Ta reda på din Bluetooth PIN-code (Passkey) och koppla upp mobilen

Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
Hej på er!

Jag tänkte skriva ner lite information runt blåtand/bluetooth i Z4:an som kanske kan hjälpa andra som undrar samma sak som jag själv har gjort.

När jag köpte min Z4:a stod det i annonsen att bilen var förberedd för blåtand och telefoni (fördragna kablar m m). Men eftersom bilen har en knapp för "Voice" i konsolen man fäller ner mellan stolarna misstänkte jag att det redan var installerat. Jag hade dock ingen manual som talade om hur man kopplar ihop sin mobiltelefon med bilens system. Jag provade ett antal gånger utan lycka.

Men nu har lite efterforskningar gett resultat och mycket riktigt; min bil har både blåtand och handsfree-kitet installerat. Jag kan nu koppla upp min iPhone 4S och få upp hela telefonboken i Navin och ringa samtal med god kvalité.

Så hur gjorde jag? Jag hade ju ingen PIN-kod på något dokument för att kunna para mobil och bil heller.
* Först kan man kolla i mittkonsolen, om man har dockan för telefon-snap-in-adaptrarna och "Voice"-knappen.
* Koll nummer två gör man genom att titta i bakluckan (bild --> Länk.
* Har man en utbuktning till vänster längst in, så har man troligtvis blåtandsmodulen med antenn installerad.

Hur får man då reda på sin PIN-kod (Bluetooth Passkey, som är olika för varje bil) för att para mobil och bil?
* Om man inte har turen att hitta ett litet kort med koden i sin bils dokumentation får man gräva fram det ur bagageutrymmet själv.
* Bakom filtpanelen på den vänstra sidan där själva utbuktningen syns så sitter TCU:n/ULF:n.
* Höj upp skyddet som caben åker ner i när du cabar ner, så får du lite mer arbetsutrymme upptill att få loss filten.
* Med lite flyt så räcker det att lossa på två plastfästen (skruvar) i vänstra hörnet som håller fast filten (se bild 1).
* På toppen av den enheten, högkanten, sitter en klisterlapp med tillverkningsdatum OCH "Bluetooth Passkey".
* Bilden (Länk visar det svarta ramen/fästet som TCU:n sitter monterad bakom.
* Har du tur kan du ta kort med en kamera eller få in skallen och läsa av din kod utan att montera bort den svarta ramen. Annars är det 3 muttrar att lossa på.
* Läs av din fyrsiffriga kod, skriv ner den och spara bland din bils dokument.
* Para och du är klar!

----- Hur du parar ihop din mobil med bilens blåtand -----
1. Aktivera Blåtanden på din mobiltelefon och "Sök efter nya enheter".
2. Fäll ner konsolen i mitten mellan stolarna. Där sitter en knapp som ser ut som en pratande gubbe ("Voice"). Det är "Bluetooth"-knappen. Håll in knappen några sekunder.
3. Vrid tändningen till läge 1 och släpp knappen du hållit inne efter ytterligare någon sekund.
4. Navigationsskärmen startar och visar meddelandet "Bluetooth Pairing Mode".
5. På telefonen ska det nu dyka upp en ny enhet som heter något med BMWxxxx.
6. På din telefon; para/anslut din mobil till den nya BMWxxxx-enheten och skriv in din "Bluetooth Passkey", som du har letat fram antingen bland din dokumentation eller genom att kräla i bakluckan. ;) (fyrsiffrig PIN)
7. Navigationsskärmen visar "Pairing Complete"

Hoppas det kan vara till någon hjälp.

Mvh
Mr_Rotor

PS.
Retrofit 1: Länk
Retrofit 2: Länk

Hej Rotor!
Är det din 03:a du gjort detta på?

Jag har telefon i min Z4, men den "fasta" varianten (638 CAR TELEPHONE PROFESSIONAL) med en trådlös lur i facket mellan stolarna. Tror ni jag kan koppla upp min mobiltelefon via bluetooth med bilen? Den trådlösa luren använder sig ju sannolikt av bluetooth.
Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
WGN: Jag har som sagt inte retrofit:at något i min bil. Det var redan installerat. Men ja, jag konstaterade ATT det var installerat trots att säljaren inte visste det och grävde sen fram PIN-koden igår kväll och lyckades koppla upp telefonen. :)

Mycket möjligt (och ganska troligt) att även du har blåtand i din bil. Det är bara att prova "Pairing-processen" enligt min instruktion. Du kan behöva ge det några försök med knappen intryckt och nyckeln till läge 1. Jag fick testa några gånger för att time:a rätt. Ser du "Bluetooth Pairing Mode" i displayen så behöver du sen bara skaka fram din PIN.

Lycka till

Ha
271
Hasse Z3
Z4 2005 3,0I
Tack Mr Rotor för denna utsökta beskrivning!!
Tack vare dig så fick jag igång min blåtand/bluetooth i min Z4.
Åkte direkt hem efter jobbet och började följa din beskrivning och kom direkt till att jag skulle slå den fyrsiffriga koden. Där fastnade jag, fast inställd på att börja riva bagageklädsel.
Men bland alla instruktionsböcker och dokumentation jag fick med bilen när jag köpte den i Berlin så hittade jag ett plastat papper i format A5.
På denna lapp står det på tio olika språk Bluetooth passkey PK*
och en liten info om lösenordet.
På detta A5 papper finns också en liten BMW etikett klistrad i nedre vänstra hörnet och på denna etikett finns det lite olika sifferkombinationer och en del text samt längst ned en streckkod. På fjärde raden nedifrån inkl streckkoden så står det PK: 0279 och det är dom fyra siffrorna som är mitt lösenord.
Kolla efter detta papper så slipper ni riva bagaget.

Kan tala om en liten historia att när jag hade köpt bilen så satt jag i garaget och lekte och knappade på allt på navigatorskärmen och plötsligt så hördes i högtalarna en kvinnoröst som sa!! SOS alarm vad har hänt? Jag skrek rakt ut i bilen detta är ett misstag jag bara sitter och pillar på knapparna!!
Hon babblade vidare och jag visste ju inte hur jag skulle bryta detta och få tyst på kärringen så jag slet ut nyckeln, slog igen dörren och gick in.
Därför har jag vetat hela tiden att någon form av telefon finns det i min bil, men som sagt tack för hjälpen, nu kan jag ju ringa även till andra och inte bara till SOS alarm!! Ps hon lät attan så snygg!

Hasse Z4
Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
Hasse: Kul att det hjälper flera att komma åt finesserna i bilen! Skönt att du slapp riva bagaget som jag.

Och när jag läste om din historia garvade jag gott, haha! :D Kan föreställa mig paniken "Nej nej, vart stänger jag av kärringen!" *knappa knappa*

Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Koden/passkey får du oxå fram genom Ediabas/Inpa
Vad är detta Bianca?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Man kan plocka ut modulen och där står dom 4 siffrorna,kolla om man har ett papper som Hasse Z3 beskrev,kolla sin utr lista ifall man har den option,ringa bmw o be dom kolla upp koden/koda om till 0000
finns många sätt

BMW Diagnos prg,krävs interface

Using the software provided the cable will give you the following features:

? Fault Code Reading / Resetting
? Service Light Resetting
? Annual Inspection Reset
? Read / Clear / Reset Air bag Light codes
? Read / Clear / Reset ABS Light codes
? Apply Firmware & Software updates to your BMW
? ABS Wheel Speed Sensor checking
? Real Time Diagnosis and Display Data
? Full Diagnostics
? Live Data Checking
? Creation of Test Plans for Repairs/Upgrades/Updates
? EWS DMW Synchronisation
? Apply Firmware & Software updates to your BMW
? Read/Clear/Reset Fault codes and faults
? Programming of vehicle functions (inc retrofitting of items)
? Coding of vehicle functions
? Monitor information
? Key Memory and Personalising
? Key Matching and Remote Control Programming
? Car Memory Setup Features
? Reset Adaptations
? Individual Values
? Alignment
? Activation
? Module Version
? Reset SMG / SSG Functions
read and delete errors
- adaptations
- driver programming
- applu coding
+ Many more features

BMW 1 Series E87
? BMW 3 Series E46 & E83, E90
? BMW 5 Series E39, E60 & E61
BMW 6 Series E63, E64
? BMW 7 Series E38, E65 & E66
? BMW 8 Series E52
? BMW X5 Series E53 & E83
BMW Z Models E85 & E52
? Mini R50, R52 & R53
+ Other BMW Models
Hej! om man kan få rösterna från telefonen att låta i bilens högtalare borde man väll kunna få musik från mobilen till högtalarna via bluetooth också?
Mr
32
Mr_Rotor
Z4 3.0i -03
Ricki: Jag har läst någonstans om det där och har för mig att blåtandsmodulen i våra bilar är av för gammal standard och inte har stöd för strömmande ljud. Ska se om jag kan hitta något mer om det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.