|
|
|
|---|---|
|
Hej! Har en fråga angående den automatiska bromsen. Jag har en 525d LCI. När man bromsar till stillastående så håller bilen automatiskt sedan åt bromsen så att man inte tex rullar bakåt när man skall köra iväg. Den släpper så fort man gasar lite. Praktiskt i det fallet. Jag har dock ett problem med detta, det är när jag fickparkerar i backe. Då vill jag kunna justera min rörelse framåt med hjälp av bromsen, alltså släppa lite lite på bromsen så att bilen rullar sakta framåt. Nu håller ju bilen bromsen så jag måste gasa för att den skall släppa vilket leder till att bilen kan hoppa för lång fram i sin rullning med risk för "kollision" med bilen framför. Finns det några tips för hur man kan få bilen att låta mig släppa upp bromsen lite lite och sakta börja rulla? | |
|
Beror väl på vilken växel som ligger i. Ligger ettan i så hindrar bromsen dig att rulla baaåt, men ligger backen i så hindrar den dig att rulla framåt. Så lägg ur backen så kan du försiktigt rulla framåt. Både bra och dåligt med finesser, men just denna tycker jag är bekväm. |
|
|
Detta skall testas! Tackar för tipset. |
|
| Vill minnas att jag upplevde samma dilemma på min 525d LCI - riktigt irriterande. Men än mer irriterande var det på den ny A6an jag hade som lånebil i måndags. Den hade inget eget "driv " på någon växel. Så det var helt omöjligt att justera de sista centimeterna vid riktigt trånga parkeringar. Och eftersom PDCn inte är känsligare än 2 dm, så var det på ren chans man duttade till gasen på slutet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.