|
|
|
|---|---|
|
Jag har för mig att jag läst i något forumen att det finns en funktion i BMW:s stereos att ljudvolymen justeras efter hur fort man kör. Stämmer det? Vilken/vilka typer av stereos gäller det för det i så fall? Jag har kollat i instruktionsboken för min stereo men inte hittat någon sån funktion. Min stereo är en BMW Business. Mvh | |
|
Det står inte i instruktionsboken på min heller. På min bil (523 -96 utan färddator) gör man som följer: Direkt när man startar stereon håller man inne "m"-knappen (den som är ovanför volymratten, mitt mellan höger och vänsterpil) i ca 10s kommer man in i en "hemlig" meny. I den kan du sedan förflytta dig med pilknapparna. Där finns bl a en inställning för "GAL" (har jag för mig), värdet på denna talar om hur mycket ljudet skall öka när man ökar hastighet. Högt värde ger stor ökning. /Micke |
|
|
Ursäkta att jag bryter mig in här, men det var intressant det där med hemliga menyn! Var ute och kollade i bilen, och det funkade mycket riktigt som du skrev, Micke. Jag justerade upp GAL ett snäpp för skojs skull när jag ändå var inne. Men jag blev jäkligt nyfiken på vad dom andra inställningarna är till för. Nån som vet? Det fanns bl.a. en "DSP"! De är väl inte så att man har en soundprocessor i reversen?! Vågade inte ändra det jag inte visste vad det var förnåt. Sicket jädra fantastiskt sajt detta är, man lär sig dom mest otroliga saker. Tack till Micke och alla andra för allt otroligt kunnande. BMW-Power är ovärderlig! "Natural born BMW-Freak" |
|
|
Vet inte om det är hastigheten den reglerar volymen på, i min pioneer stereo så är det bruset eller nåt annat omgivningsljud den styr det på, men den höjer volyemn i alla fall när det väsnas mer. Anyone who tells you money can´t buy happiness... just doesn´t know where to shop!!! |
|
|
Det är riktigt att den höjer volymen med hastigheten på Buisiness stereo. Har du buisiness med DSP så ändrar den öven eq kurva och klang dvs bas,diskant förändras mm, det blir tex mer bas när du kör snabbare eftersom att den annars drunknar i annat muller etc. Men...nu undrar jag, jag kommer in i den här hemliga menyn men jag kan inte ändra nånting?! Nån som vet hur man "låser upp" funktionen? Jag har Buisiness RDS CD med DSP. MrMonzen |
|
|
I vissa pioneer stereo så finns det en extra mic som registrerar kupebullret och justerar volymen efter det (tex P99r), men om jag inte minns fel så styrs BMW original stereos av en hastighetssignal som finns på nån sladd i uttaget... |
|
|
På BMW styrs volymen av hastighetssignal, hur mycket den skall styras ställs in i "hemliga menyn". Om man väl är inne i menyn ändras värdena med en av knapparna på MID-panelen har jag för mig. Blaupunkt (m.fl.) har haft denna "finess" sedan många år tillbaka i vissa modeller, även om en viss svensk bil (som börjar på V) lanserade detta som en nyhet långt senare. Med hjälp av mätmikrofon anpassas förutom volym även tonkurva mm beroende på hur många man är i bilen, till och med beroende på om man har skinnjacka eller yllekavaj. Jepp, faktiskt sant! Jag har en Blaupunkt New York RDM127 CD/RDS med dessa och hundra andra finesser till salu om någon är intresserad. FP |
|
|
Jo...Väl inne i menyn så funkar det inte att ändra nånting. Inte med någon knapp. Det måste nästan finnas ett sätt att låsa upp det på...som med check kontrollen, där jag fick slita mitt hår innan alla tester låstes upp...till slut. Någon som har ett tips? MrMonzen |
|
|
I min finns helt enkelt en funktion som kallas "speed volume", lätt som en plätt... "Besvikelsen över dålig kvalitet, varar längre än belåtenheten med ett lägre pris" Mvh Anders S. |
|
|
På min 523-97 med Business-CD styr GAL-inställningen vid vilken hastighet volymökningen kommer. Ökade ett snäpp och nu höjer den vid 80 istället för 70 km/h. //Magnus |
|
|
Har nu varit i kontakt med BMW xxxx som bytte min stereo för ett par månader sedan och dom kan inte svara. Innan dom bytte kunde jag också sjystera GAL funktionen men nu verkar det som att det överhuvudtaget inte fungerar alls...Kan jag ha fått en annan version på stereon eller som sagt, går det att låsa upp. Att dom inte kan svara e ju helt*!?%...?! Någon som har en idé? MrMonzen |
|
|
GAL verkar inte funka på min heller. Jag har Business RDS tror jag, med CD-växlare och färddator med TV. Den står på 4 nu, och högre än så kan det ju liksom inte bli, ändå kompenserar den ingenting oavsett hastighet. Däremot funderar jag på om den kanske ändå tar buller eller nåt sånt, för jag har ju en GSM-mikrofon som är halvtrasig, och om den tar buller därifrån kan man ju begripa varför den inte kompenserar. Tips annars? I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Nä...den tar inte buller där, så vitt jag vet iallafall utan känner bara av hastigheten på samma sätt på DSP varianten men där ändrar den även klangen...efter hastigheten azzå. BMW ska ta en titt på min på torsdag och även fixa lite annat smått så man får väl se om man/dom blir lite klokare då... MrMonzen |
|
|
Kom från BMW idag...åtminstone lite klokare tror jag. Fick efter lite tvekande följa med verkarn in och kolla på deras burk & handbok (många menyer blir det). Min version på stereon (den dom stoppat i) funkade inte ihop med min DSP enhet, självtest misslyckades. GAl i "Hamliga menyn" på DSP heter nåt annat, men det och själva höjningen funkade inte på min dårå...utan förklaring. Dom kollar up det... I övrigt kan man nog säga att alla "häftiga" inställningar i car/key memory etc kommer eftersom bilen är av senare årsmodell dvs tidig 96:a saknar en del kul...snyft. Ett trevligt mottagande dock! Mvh Monzen MrMonzen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.