AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.288

wiechers halvbur

Funderar på att inhandla en wiechers halvbur
någon som vet om det är svårt att montera.

MVH

Martin

Gäller m3 e46 coupe med taklucka.

Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Finns 2 olika, en clubsport och en race tror jag den heter. Varit med och monterat båda (dock inte i bilar med lucka, bör inte spela så stor roll), det är inga större problem. Men du bör plocka ur stolarna för att få in bågen.

Mvh Jakob
Okej vad är det förskillnad på dem?

Okej fram stolar ut. men baksäte kan sitta kvar?

MVH

Martin
Ja
153
Jakobenkvist

Clubsport sätter du i bältesfästena. Den andra får du borra ett hål på varje sida i hjulhusen bak. Clubsport kan du ha kvar baksätet i om jag inte mins fel, eller rättare sagt montera tillbaka det efter du satt dit buren. Vi satte inte i baksätet dock. Den andra buren kan du inte ha baksätet kvar i om du inte karvar lite vid infästningen där buren når hjulhusen.
Ja
153
Jakobenkvist

Vanliga Länk

Clubsport Länk
el
675
elmgren
M3 E36 -97
540iA E39 -98
535d E61 -10
Ingen erfarenhet av E46 men det borde vara ungefär lika svårt som på en E36 och det är inte särskilt svårt om man är någorlunda händig.

Clubsport-bågen ska vara en enklare modell som är anpassad för att passa i diverse befintliga infästningar inne i bilen... Har för mig dom har bilder på den på Wiechers hemsida.
En traditionell båge, om du kör skruvmodell, bultar du ju i golvet vid B-stolparna samt bak vid C-stolparna. Du kan nog ha baksätet där sen men jag hade plockat ur det vid provmontering etc iaf för att inte skada något.

Kör på det grövre stålet och plocka på dig ett "belt-strut" om du planerar att ha fyr- eller sex-punktsbälten i bilen så slipper du kruxet med den infästningen sen.
Jag tror nog att det blir en clubsport bur. Någon som haft problem vid besiktning?
Kanske till och med någon som har en liggandes till salu?

Med vänlig hälsning,

Martin
Ja
153
Jakobenkvist

Den är inte godkänd vid besiktning, men har du en bussig besiktningsgubbe så klarar du det :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.