|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Börjar vara dags för nya sommardäck, däcken jag haft hitills är Continental PremiumContact SSR, alltså "punkteringssäkra" däck. Nu funderar jag på att köpa Continental ContiPremiumContact 2, vanliga däck. Men då påstår dom på stället där jag hade tänkt beställa däcken att jag måste ha förstärkta däck på min bil, men det tycker jag inte att jag borde måsta ha?! Så jag tänkte höra lite med er andra BMW 320 ägare vad ni tror och vad ni kör på för däck.. Vanliga/Förstärkta/RFT... Tacksam för svar!! :) | |
|
Körde på förstärkta i sommras å de känns mycket stabilare om man svänger hårt. annars vetif*an va de ska va bra för? BMW ownz |
|
| Är det XL-däck, Extra Load, du menar? Det är väl nästan standard numera. | |
|
Jo, att dom känns stabilare o så kan jag väl hålla med om kanske.. Men annars upplever jag förstärkta däck som att dom är stötigare, har högre vägljud, tyngre och framför allt dyrare (skiljer nästan 1000kr/däck i pris) Ni får gärna komma med fler synpunkter på vad ni tycker... |
|
![]() 13.405 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det är ju däckets lastindex man ska titta på, sen om däcktillverkaren kallar dessa förstärkta eller inte är inte så intressant. Köpte alldeles nyss själv Continental ContiPremiumContact2 i storleken 225/60 R15 och dessa har lastindex 96 samt hastighetsindex W. LI 96 betyder 710 kg, så 710 x 4 = 2840 kg (tillåtet upp till 270 km/h) Vid skarp kurvtagning, i tex 270 km/h :-) , så är ju två däck mycket mer belastade än övriga två - så lite marginal är alltid bra att ha. Min bil har en totalvikt på 2030 kg, vilket ger mig en faktor på 1.4 som marginal. |
|
bmw-slangen: Hur ofta tar du en kurvtagning i 270 km/h?! Lite nyfiken bara!! :) Vad kostade dom däcken och var köpte du dom? Hur är ljudnivån/vägljudet? Komfort? |
|
Hemlängtan, nedförsbacke och medvind :-) Det var en smiley efter, lastindex är (om jag nu minns helt rätt) specificerat för den högsta hastighet som däcket ska klara av - då det är där det är som jobbigast. Att klara av ett visst lastindex i 10 km/h är inga problem, värre i 270 km/h :-) Jag snokade runt länge efter bra däck i 225 R15 dimensionen, se denna tråd. Länk Det blev fyra stycken Continental ContiPremiumContact2 225/60 R15 96W inköpta från dackonline.com och styckpriset (inkl moms och frakt) blev 1254 SEK. Jag tittade inte så noga på komfort/buller i de olika testerna, prioriterar i första hand egenskaper på våt asfalt, bromssträckor och vattenplaning. Men kan ta mig en titt i testerna och se. |
|
De sk förstärkta däcken är XL dvs de som tidigare kallades RF (Reinforced), blanda inte ihop dessa med RunFlat! Ett XL däck är inte mycket tyngre än ett med std load och kostar absolut inte 1000:- mer per däck! LI är givet vid en viss däckdimension i såväl stdLoad som XL om vi tar ett 195/65-15 så har det LI 91 i stdload och 95 i XL Om du behöver XL så lär det stå i regbeviset, docjk ej utskrivet med XL men med ett LI, som isf motsvarar XLutförande med största sannolikhet krävs det inte XL på en 320 |
|
|
E36: För det första så skrev jag att förstärkta däcken kostar "nästan" 1000kr mer.. Ska man vara mer noga så skiljer det 784kr, och i mina ögon så är det "nästan" 1000 lappen mer!!! Vanliga ligger på 1341kr/st och förstärkta ligger på 2125kr/st.... Sen tycker jag inte heller att jag ska behöva XL däck, men hur som helst så sa dom att det måste vara det på min bil, men jag ska kolla på regbeviset om det står nåt där.. |
|
Icebear : Vilket dimension av ContiPremCont2 funderde du på att köpa och vilket lastindex hade det däcket? |
|
Det spelar ingen roll IceBear! 784:- är stor skillnad på std och XL (visserligen beroende på dim) som exemple skiljer det 70:- på Michelin i 185/65-15, och 200:- i 195/65-15 Jag tror du har fått pris på RoF Vilken dimension handlar detta om? |
|
Som E36 säger, ett par hundralappar extra max - om det inte rör sig om väldigt udda dimensioner. Exempel taget från dackonline Continental PremiumContact 2, 195/55 R16 87H = 1085 SEK Continental PremiumContact 2, 195/55 R16 91H XL = 1144 SEK |
|
bmw-slangen: Tänkte köpa samma dimension som jag har på gamla däcken, alltså 205/55 *16 och lastindex tror jag var 91. |
|
|
E36: Det är dimension 205/55 *16 Så du rekomenderar alltså att man lägger till dom där 784:-/däck extra och köper dom som är förstärkta? Kollade förresten på regbeviset nyss, där står det 205/55 R16 91. Så egentligen borde man väl klara sig på vanliga däck?! |
|
Icebear : Vem ställde du frågan till? "Så du rekomenderar alltså..." Det är bara att köpa 205/55 R16 91. 91 betyder 615 kg, dvs totalt 2460 kg. Står det dessutom i registreringsbeviset så finns inget att diskutera anser jag. Vad var versktadens argument varför du behövde XL? Vilket isåfall skulle betyda ett lastindex upp mot 95? Och varför skulle skulle dessa kosta 784 SEK mer? Kan de inte komma med en bra förklaring ska du byta däckverkstad och inte komma tillbaka dit någon mer gång. |
|
Säger samma sak som BMW-Slangen! Låter som verkstaden kör en fuling för att sälja på dig dyrare däck... Står det LI 91 i regbeviset, gäller den uppgiften! Sedan får du givetvis köra med däck som har högre LI, men det är inte nödvändigt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
+1 Dessutom, är man mån om komforten bör icke XL-däck gå mer komfortabelt då stommen är mjukare.. mvh/ Anders |
|
|
Icebear: Jag sa inte att du skulle köpa XL, jag sa bara att prisskillnaden inte stämmer, det kan inte skilja 784:- mellan std och XL. Jag skrev ju innan i ett inlägg att du knappast ska behöva XL på en 320, och du ser ju själv i regbeviset att LI91 är ok, mao stdLoad Conti PC2 205/55-16H XL útgår och ersätts av Eco Contact5 iaf på svenska marknaden så för att göra en rättvis jämförelse så ser skillnaden ut som följer i 205/55-16V (Conti PC2) skillnaden mellan std Load och XL är 225:- och mellan std Load och SSR (dvs RunFlat) 193:- Om det skiljer 784:- hos din verkstad så ska du omedellbart lämna den verkstaden och aldrig återkomma. Däckonlines pris på 205/55-16H Conti PC2 är lite högt! Under 1000:- inkl allt på den lokala verkstaden! |
|
|
bmw-slangen: Det var tydligen SSR däck verkstaden ville sälja och inte XL, men hur som helst så frågade du vad verkstaden hade för argument till att jag skulle köpa dom dyrare däcken.. När jag köpte bilen så fick jag 2 nya däck, dom gamla däcken var Continental ContiWinter Viking 2 SSR (Alltså RunFlat däck) och dom 2 nya som verkstaden beställde var Continental ContiIce Contact (Vanliga däck) Och då kände jag att bilen blev väldigt svajig och ostadig på vägen. Så jag kollade lite närmare på däcken och fick ju se att det var olika sorter, fick även höra senare att man aldrig ska blanda RunFlat däck med vanliga däck (Tydligen visste inte dom på verkstaden att man inte fick blanda) Så då ringde dom till BMW och frågade dom varför bilen var svajig och ostadig på vägen, och då sa ju BMW självklart att det måste vara SSR däck på bilen, jag vet att BMW rekomenderar SSR däck. Men jag (liksom säkert många andra) gillar inte alls dom däcken. Så därför har verkstaden fått för sig att jag måste ha SSR däck på bilen, annars blir den väldig svajig på vägen.. |
|
|
Svajigheten berodde garanterat på att du blandat vanliga och SSR-däck. Det kan räcka att blanda olika däckmärken för att du skall få den effekten på en BMW! Många har kört på vanliga däck, där BMW har monterat SSR från fabriken. ALLA som jag har hört talas om som gjort det har varit positiva till förbättrad vägkänsla och komfort med vanliga däck... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Jo, jag är helt inne på att svajigheten berodde på att verkstaden blandade vanliga och SSR däck, jag brukar aldrig blanda och ha olika däck på bilen, utan brukar hålla mig till samma på alla 4, men det där var helt och hållet verkstadens fel.. Jo, jag funderar på att köpa vanliga däck, men samtidigt är jag lite osäker! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.