|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla Z-entusiaster! Är nu en nybliven Z4 ägare sedan i fredags (första BMW öht för mig faktiskt trots ett antal bilar genom åren -har jag missat något?)! Det var jag som köpte den 2,5 i -07:an i Borås som Toklimpan nedan diskuterade för ett tag sedan. Mycket utrustning och ett fint skick fick mig "på fall". Kanske inte är helt "rätt" motor men 2,5 lit/177hk räcker fint för en "gubbe" som mig (åtminstone som ett första Z4-försök). Nu är det en kul tid med puts i garaget och försök att lära mig bilens alla finesser osv. Var just och köpte låsbara hjulbultar och har nu beställt intruktionsbok till bil och navigator på svenska då min gamla skoltyska är lite för skral numera. Tog också en prisuppgift på uppgradering av navi (1925:-). Är det mer än själva kartdokumentet som ändras ifht till "2007:ans" skiva? Jag tänker på grafik osv.? Fick också pris på uppgradering av TV till digital dito. Över 13 tusen kronor.... Tror jag hoppar det så länge! Nu hoppas jag på lite bra "cab-väder" till helgen så jag får känna på bilen ordentligt! /T | |
|
Grattis till köpet! Själv köpte jag min Z4 i slutet av sommaren och har precis plockat fram den ur dvalan och hunnit med 2 vårsvängar. Du ska se att det blir ännu trevligare när tempen stiger över 15 grader och du kan cab:a ner ;) |
|
Karl-Hilding |
Usch vad jag saknar vår Z3 2.8. Och grattis till en mycket trevlig bil. |
| grattis till en fin bil.. vilken är z4 2.5 egentligen?? .. den före facelift hade 192 hk och 2.5si facelift har 218hk så vilken är det som har 177?? | |
|
Grattis! Var köpte du den? Ska själv hämta min -03 2.5:a på Kornhags i morgon! Så jäkla rätt med vädret också ju! Vi kanske ses ute på småvägarna i bygden! |
|
|
Uppgradera firware i navin kan du göra själv, det borde inte kosta många hundralappar för bmw att fixa Senaste kartorna för runt 2000:- låter ok |
|
|
Hej alla och tack för svaren så här långt! Ja, vad jag förstår/ läst mig till så är min bil då försedd med den 2,5 lit motorn som satt i BMW 523i och är således på 177 hk och heter 2,5i. Den som sitter i Z4 2,5si är då den som satt i 525i och 217 hk och verkar vara klart vanligare i Z4 -åtminstone i Sverige? Vet dock inte riktigt vad som skiljer men borrning/ slag är lika enl. de specar jag läst. Dock tror jag att det är mer än elektroniken som skiljer, kanske en vassare kam? Någon avgrundsstor skillnad är det väl inte mot si(tror det skiljer bara 0,5 sek till 100 km/h) men kanske har 2,5si märkbart bättre vridmoment? Men som sagt, denna kan bli bra att börja med, dessutom har jag en grabb som snart tar körkort. Kanske lika bra att den inte är starkare..... Jag köpte den på Törngrens i Borås som så här långt verkar helt OK seriösa. Riktigt kul med alla finesser och det är nog inte många kryss i tillvalslistan som saknas på denna bil. Såg nu när jag var i garaget och bl.a. monterade de låsbara hjulbultarna att den t.o.m. verkar ha eluppvärmda spolarmunstycken (nödvändigt på en sommarbil? :-)) M-sportstolarna har jag sett tidigare här på forumet att många tycker är ett "måste" och jag tycker det är stor skillnad med de vanliga som jag provat på några bilar innan denna. Att de sedan i mitt fall råkar vara elinställbara med minne på förarstolen/ eluppvärmda gör inte saken sämre. Men måste ta en rejäl långtur innan jag kan ha en definitiv åsikt i frågan. /T |
|
|
Ok, kompisen köpte precis coupen de hade inne (tror det var en -07), en silvermet, 3.0. Han har hört enbart bra saker om dem och har stort förtroende för dem! Min har 192 hk och kändes underbar vid provturen! Nu är det bara att snoka reda på härliga vägar att njuta av - någon här som har nåt tips runt Borås-trakten? |
|
|
Grattis även du "z4 spekulant till en fin bil! Eg. är min favoritfärg silver på z4 men så blev det inte för mig denna gång. Kör försiktigt! /T |
|
|
Och jag stämmer in i gratulationskören, TomasZ4 och Z4-spekulant! Helt rätt att fira vårens ankomst med en Z4. :-) /Erik |
|
|
Och jag plockade upp en 3.0si Coupe -06 i lördags! Grattis till oss ;) |
|
|
Ja jäklar, i morrn blir det svårt att fokusera på jobbet! Misstänker även att det blir väldigt lite pilsner i helgen... ;-) |
|
| Välkommen till gänget! | |
|
Håller med fullständigt. Z4 är bra för hälsan för man vill vara nykter så man köra. T.o.m. på krogen blir det ofta lättöl för mig så jag kan ta en tur efteråt :-) (Jag är säker på att jag inte är ensam) Grattis till en skön bil!! |
|
|
Tack alla och jäääklar vilken underbar bil! Hade med min gamle far (67 år) och lät honom köra på småvägarna i Fristadtrakten - han skrek av lycka! Det blev totalt 3 timmars körning innan jag nu ställde den på plats i garaget! Så jäkla nöjd! |
|
|
Grattis grattis. Fin bil du fått fatt på. Jag avstod pga motorn.. Men det var alla rätt annars måste jag säga! Jag har kontakt på uppdatering av gps mm. Hör av dej om du vill! Jag fick idag hem instr bok o bok till navi på svenska. Tyskan är som sagt inte riktigt på topp... Vart en härlig tur idag igen. Nu med sommarhjulen på! Naaaajjjjs! Och grattis igen till alla oss nya Z4 ägare!!! //Anders |
|
|
Toklimpan: Var fixade du hem svensk instruktionsbok? Har bara laddat hem en engelsk på nätet än så länge. |
|
|
Jag beställde på Bmw. Org böcker. Ca 900:- för bil samt navibok. //Anders |
|
|
Ok, tack! Ska kolla in där vid tillfälle! |
|
|
Ska uppdatera navin i helgen. Blir på svenska, samt en del nya funktioner, typ nattläge, annan startbild, fartkameror mm mm. Blir kul! //Anders |
|
| Grattis till en intressant och fin bil. Kikade själv på den och håller med kommentarerna ovan om att Magnus på MT-Bil verkar vara en ovanligt seriös bilhandlare. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.