|
|
|
|---|---|
|
Hej på er. Bmw-ägare är man igen. En 525iaT -02 blev det. 11500 mil på mätaren. Dock börjar nya ägandet med problem. Fick varning på nivåregleringen nu idag. Dock så fungerar den och hissar bilen som den ska. Vette fan vad den varnar för. Ska den sjunka ihop helt över en natt eller är något galet? Har köpt bilen på firma så det ska inte kosta mig något att åtgärda det. Vill ju dock vara säker på att dom verkligen gör nånting åt bilen. nån som vet varför den kan varna fast den "verkar fungera" ? | |
| Glömde säga att varningen försvann efter att jag startat om bilen. Nått som tillfälligt kan spöka utan att det är något större fel? | |
|
Sjunker bilen har du läckage nånstans. Jag har fått enstaka felmedelanden på min men aldrig märkt nåt som verkar galet. Åk tillbaka till handlarn och få det kontrollerat, surt om det blir värre efter att garantin gått ut och du får betala rep. själv. |
|
|
Ja, alltså den sjunker ihop helt. Med 15" vinterdäck så är halva gummit inne i hjulhuset när bilen stått över natten. Sen när man startar bilen så börjar den hissa efter ca 10-15 sekunder och ytterligare 10-15 sekunder senare är den uppe i normal höjd. Vars kan isåfall läckaget ligga? I dämpare, kompressor, slangar? Finns det någon "normal" tid för nivåregleringen att sjunka ihop eller ska den alltid hållas på rätt nivå om allt är som det ska? Ska ändå dit med bilen och byta lite grejer som ingick i köpet, så dom får göra nånting åt nivåregleringen då också. Kan för övrigt säga att hitills så har handlaren varit jävligt samarbetsvillig och gett ett mycket bra bemötande, så jag tror inte det kommer bli något tjafs om detta heller. Bara jag vet vad jag ska be om. Alltså exakt hur nivåregleringen ska fungera, så man inte blir lurad av bättre vetande. Har sett att det finns en del inlägg där dom kastar skit på denna handlare, men jag ska inte uttala mig förren denna sak är avklarad eftersom allt har funkat så jävla bra fram tills nu iallafall. Löser sig inte detta så lämnar jag helt enkelt tillbaka bilen. |
|
|
Jag har en 525iAT som nu har stått avställd i några månader. Jag har nivåreglering på den och är också nyfiken på hur mkt den ska sjunka ihop så att säga. Men i vilket fall så har jag titt som tätt grejat i bilen, satt på laddare, gjort rent inuti och tittat till den då och då, men jag har inte startat den. Jag har i alla fall inte märkt att den sjunkit nåt speciellt alls. Nu har jag inte mätt eller så utan jag har bara reflekterat i att den inte är nedsjunken bak. Men å andra sidan vet jag inte om nivåregleringen går igång så fort man öppnar bilen eller om tändning måste vara på eller om motorn måste vara igång. Men att den sjunker över en natt låter onekligen som läkage någonstans... sjunker den lika mkt på bägge sidor? Mvh Martin |
|
| Bilen står lite lätt lutande på parkeringen då marken är lite ojämn med is och skit. Men jag tror den sjunker lika mycket på bägge sidor. Ska försöka se nästa gång den sjunkit ihop. Vad jag har kunnat märka så går bara nivåregleringen då bilen är igång. För övrigt är det som svårt att missa på min bil att den sjunker, då det rör sig om ungefär 5-7 cm :) | |
| Har kollat lite bättre nu och mätat. Bilen står lite snett på parkeringen men den har sjunkit 5 cm under natten, på bägge sidor! Dock så var bilen betydligt lägre på förarsidan då bilen står snett, men jag har mätat från marken upp till skärmkant före jag startade bilen och efter. Nån som varit med om samma eller har något idé vars felet kan ligga? | |
|
Hissa upp bilen och spraya med såpvatten runt bälgar och slanganslutningar, bubblar det nånstans så vet du vart det läcker. Mig veterligen finns det inte nån direkt svag punkt som läcker oftare än andra, men bälgar och slangar blir gamla och torra |
|
| Pratade med säljaren här för en liten stund sen, och han sa att dom hade bytt någon backventil på bilen då dom fick in den, och att det förmodligen bara är att dom måste gå in med datorn och ändra lite i backventilen... Hur vida det är så eller inte vet jag inget om. Han pratade något om att dom via datorn ändra trycket på backventilen? Visste inte att nivåregleringen var så pass avancerad... | |
| Ingen som vet om man kan gå in med datorn och ändra trycket på nån backventil till nivåregleringen? | |
|
Det tror jag inte på. Däremot kan man med datorn kalibrera höjden på båda sidor så att bilen inte lutar och för att den ska hålla rätt höjd. Och man kan beordra aktivering av kompressor och ventilblock om man vill prova systemet. Kanske det de menade att de vill göra för att kolla att systemet är ok? Nivåregleringen somnar när resten av bilen somnar, dvs 16 min efter att man låst bilen. Då sker ingen reglering. Har för mig att om man öppnar en dörr eller väcker med nyckeln justeras höjden om den har sjunkit med mer än 40 mm i mitten (snitt) även om motorn ej startas. Om bilen sjunker ihop på ett par dagar läcker det för mycket. Men på ett par månader? Vanliga bildäck tappar ju (långsamt) trycket också. |
|
|
Nä, alltså han sa rakt ut att problemet nog ligger i en ventil dom har bytt. Han menade på att när den är ny så är det inte säkert att bilen vet hur den ska ställa sig. Då måste man med datorn gå in och tala om hur det ska vara... Han menade på att den gamla ventilen kanske inte hade exakt samma funktionalitet som den nya. Därför måste dom med datorn tala om för bilen hur den nya ska fungera... Alltså jag tyckte ju direkt att det lät som svammel men när man inte är insatt så kan man ju aldrig vara säker... Finns det något sätt som det går att fusklaga detta fel på? Alltså att den sjunker ihop ca 5 cm under natten. Kan dom med datorn ställa upp något tryck så bilen håller sig uppe trots att regleringen inte funkar som den ska? Jag vägrar ha en bil som inte fungerar som den ska. Det är därför jag frågar allt det här, så jag vet vad jag ska kräva innan jag godkänner bilen. |
|
| Jag har inte haft min bil så länge, men den har stått orörd sen i söndags (6 dagar) och jag kan inte se att den rört sig nått. | |
| Sådär höll min på, sjönk mer eller mindre på ena sidan men pumpade upp efter start. Det var bälgen på den sidan som fick bytas. Dock kan jag ändå få felmeddelande trots att inget konstigt hänt. | |
|
Ventilen har inget att göra med vilken höjd bilen reglerar till. Ventilblockets funktion är att styra luften rätt. Pumpa i/släppa ur höger/vänster och att hålla tätt när ingen reglering skall ske. Höjden mäts av en sensor på varje sida som sitter i bakvagnen. Byter man dessa måste man göra en "ride height calibration" med datorn för att den ska hålla rätt höjd. Det enda sättet att fusklaga som jag kan tänka mig är att täta läckor med tejp, lim etc så att det inte läcker längre. Regleringen fungerar eller fungerar inte. Ta 200 kg sandsäckar och lasta i/ur med tändningen av/på och kolla att den pumpar upp/släpper ur. :) |
|
| Alltså regleringen verkar ju funka som den ska så länge bilen är igång. Nå jag ska ta och göra som nån tipsade om här ovan. Ta och hissa upp och försöka spraya bälgarna och kolla om dom verkar svika nånstans. Är dom hela så får firman fortsätta att felsöka när jag lämnar dit bilen. Vet inte riktigt vad man annars ska kolla. Nån som har några förslag på saker som är enkla att kolla själv? Vore enkelt att bara lämna in bilen och säga vad som är problemet. Då blir det inga diskussioner utan det är bara för dom att byta det som är trasigt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.