|
|
|
|---|---|
|
Vid lätt inbromsning från hög fart (140) skakar det ganska kraftigt i ratten och delvis även i bilen, det hörs också (durrar). Vid hård inbromsning försvinner skakandet i princip helt men man kan ändå höra eller kanske känna att inbromsningen inte är helt mjuk. Vid mjuk inbromsning till stillastående inbillar jag mig att jag kan känna att bromsverkan är ojämn "runt varvet" så att säga, alltså precis innan bilen stannar helt. Ovanstående är enda situationen då något märks. Det finns inga vibrationer i bilen under färd i någon hastighet, den spårar inte, chassit känns väldigt tajt och bra, styrningen likaså och det finns inget klapper eller skrammel när man kör över ojämnheter. Bromsarna ligger inte på det minsta då bilen rullar oerhört lätt. Bilprovningen vägrar varje år "erkänna" något framvagnsslitage trots att jag frågar. Bilen har gått 10983 mil utan några chassidetaljer bytta förutom bromsar+belägg med 90% lugn körning utan ryck. Sommardäcken är flyttade runt fälgarna för att minimera vägtrycksvariation (ovalitet) med en Hunter 9700 förra våren med väldigt fina siffror (knappt någon vägtrycksvariation), jag bytte däck fram-bak nu, däcken kan nog uteslutas mao. Vinterdäcken visar samma problem men mindre kraftigt, troligtvis enbart pga att de är så mjuka. Bromsarna är BMW original runt om, bytta för snart 3000 mil sedan med väldigt lite synligt slitage (kör oftast väldigt mjukt, förutom enstaka sporadiska urvarvningar men aldrig under lång tid). Vad gör jag? Skaffa indikatorklocka och mäta om skivorna är skeva? Byta bromsar? Är ju billiga från Tyskland. Börja byta stag slumpmässigt i framvagnen fast ingen hittar något fel? | |
| Hade exakt det fenomenet. Bytte bromsar, skiftade och balanserade hjulen ordentligt. Ingen större skillnad. Köpte ett komplett framvagnskit och bytte ut allt, då vart det bra. Kunde inte upptäcka några direkta fel på de gamla framvagnsdetaljerna som byttes så jag vet inte exakt vilken del som var dålig. Fjäderbenslagringarna såg dock inge vidare ut, rostiga och gammalt förhårdnat fett. De tvättade jag ren och smorde in på nytt bara. | |
|
Börja kolla de främre länkarmsbussningarna. Det finns ett antal trådar där folk skriver om hur de byter bromsskivor, balanserar däck osv. utan resultat. De flesta trådarna slutar med att efter de har bytt länkarmsbussningarna så blir allt bra. Jag har haft samma problem på 530in och bytet är inte så svårt men självklart är en hjulinställning nödvändig efteråt. |
|
|
Vilka bussningar är det ni kallar länkarmsbussningar? Såvitt jag kan se finns det bara en bussning man kan byta separat, annars byter man båda stag (övre undre länkarm eller vad det heter) på varje sida. |
|
|
Det låter lite liknande som behandlas i denna tråd tycker jag: Länk Mvh Martin |
|
|
Det är den som kallas dragstag hos T.ex Schmiedmann. Jag har samma erfarenhet som de andra. Jag köpte alla framvagnsdelarna inklusive Heavy Duty dragstag. Problem solved! E39an vibrerar långt innan bilprovningen hittar något. |
|
|
Jag var lite otydlig. Man byter hela stagen fast oftast är det bara inre bussningen som är dålig, de brukar kallas dragstag eller främre länkarm. Jag har sett att det går att köpa lösa bussningar och pressa i gammla stag men vad säger att p-änden håller så länge till. Man får vara lite försiktig när man ska ha bort p-änden, konan sitter i en stålbussning i alu-spindeln och ibland vill bussningen följa med ut. En riktig gaffel att slå ur konan med är att föredra. |
|
|
Dvs nr 4,5 och 11 = "alla framvagnsdelar"? Länk |
|
| +krängningshämmarstag och styrstag så har du "alla framvagnsdelar". | |
| Ah,så klart, men dessa kanske inte påverkar problemet med vibration vid lätt bromsning i hög fart i nån större utsträckning? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.