|
|
|
|---|---|
|
Hej! Hoppas att kunna få lite hjälp, har rätt lite koll på sånt här tyvärr :) Hade tänkt köpa bil (en sedan) nu i månaderna, min första, och har kollat runt lite på följande modeller: BMW 325i -05/06 (alt. -08 för att få 3.0L) Audi A4 2.0 TFSI -08 Saab 9-3 2.0t Aero -08 Prislappen får ligga på 150-180k ungefär och miltalet gärna 5000-8000. Vad talar generellt för/emot respektive modeller? Vill ha en bil som medger rikligt med körglädje och har relativt omfattande extrautrustning :) Vad gäller Saaben så borde man ju kunna komma ner en del i mil för samma pris som motsvarande Audi/BMW, men vad förlorar man i så fall på? Kvalitet? Känsla? Vill ju helst inte behöva lämna in den alltför ofta den kommande tiden... Finns det några uppenbara för-/nackdelar om man jämför mellan de andra 2 bilarna? Har kört Saab och Audi tidigare, men ej BMW... Annars vad gäller kostnad i drift/reservdelar/försäkring (jag är 25 år), vad kan sägas angående de olika märkena? Jämför man BMW 325i -06/-08 så förstår jag det som att 3.0L gör 0-100km/h lite snabbare, har 20Nm extra jämfört med 2.5L samt drar mindre, men tycker folk att det motiverar ytterligare 20-30k? Inser att det är rätt omfattande frågor... men skulle verkligen uppskatta ifall några kunniga skulle kunna sprida lite ljus över det här och ge lite generella tips :) Tack! | |
|
Just de här modellerna (+ Volvo V50T5) valde jag mellan när jag senast köpte ny bil. Jag valde BMW därför att den hade bättre komfort än konkurrenterna, betydligt bättre väghållning (för den som älskar att piska hårt på krokiga vägar), sexcylindrig motor, kvalitetskänsla som slog konkurrenterna (förutom Audi). Dessutom tycker jag BMW:n är klart snyggast där det är viktigt, nämligen interiören. Hade jag inte valt BMW skulle jag lagt mina pengar på Audi. Saab bedömde jag som sistahandsalterativet. Den var helt enkelt inte värd pengarna. Idag kanske läget är annorlunda, för Saabs andrahandsvärde har haft en trist utveckling. Vad värdesätter du främst hos en bil? |
|
|
Saaben är visserligen den enda av dem jag provat. Och jag kan säga att -08/-09 är bästa årsmodellen av 9-3an. Faceliften kom ju just -08 och ser bra mycket fränare ut än dem äldre modellerna. Dessutom har du en prisbelönad 2,8T V6 som beskrivits som "the poor man's BMW 330". Skön karaktär och bra med knuff med sina 255 eller 280hk. Stolarna är, som vanligt när det gäller svenska bilar, mycket bra och Aero-versionerna är i regel väldigt välutrustade. När det gäller komforten och även kvalitekänslan överlag placerar sig nog dock Saaben sist ändå och det beror egentligen på att konkurrenterna är oförskämt bra - inte att Saaben är dålig. När det gäller ägandekostnaderna tror jag det är skitsamma. Mest bil för pengarna är i mitt tycke Saaben. Bästa bilen är väl 3-serien, som vanligt. Slutligen har vi Audin som i mina ögon är den eviga tvåan. |
|
|
Du kan förmodligen få mest för pengarna om du köper Saab, men kanske inte modernasta tekniken. 2.8T V6 är väl någon gammal GM/Holden motor men den ger ju bra prestanda och väljer du fyrhjulsdrift så har den åtminstone den senaste tekniken från Haldex och ska var väldigt bra på vinterväglag. Annars är väl BMW det bästa valet om du ser till körglädje. Audi är som Motch skriver , den eviga tvåan, där tycker jag man får betala mer än det smakar. Men Audi är absolut en bra bil men når inte riktigt upp till BMW i körglädje och komfort. Mycket bil för pengarna=Saab (nackdel: Bullrigare än BMW och Audi) Körglädje + komfort= BMW Komfort och kvalitetkänsla i detaljer= Audi (välj i så fall quattro så du får drivning på bakhjulen) Om pengarna räcker till skulle jag nog välja en 3.0 N53-motorn. Har en kompis som är mycket nöjd med sin 325i -08. |
|
|
Börjar inte förra A4 modellen att se lite gammal ut? Nya är betydligt snyggare exteriört men känns tyvärr billig interiört. Stod själv och valde mellan A4 och 3-serie. För vår del föll det bland annat på att Audi ville ha 8 månaders leveranstid (!) på en ny bil och på att det inte fanns så många begagnade ute. Av de vi tittade på hade en fått problem med lacksläpp (!) vilket känns på tok för tidigt (1 år gammal då). Kan vara värt att kontrollera. Därmed föll intresset. Annars tror jag att jag hade uppskattat framhjulsdriften vintertid och det lite mer generösa utrymmet i Audin. För min del är det här en no-brainer. BMW är bästa bilen om du har råd. Saaben är bästa köpet. Audi faller någonstans mitt emellan. |
|
Karl-Hilding |
Om du kan få ner Saaben med 50´under BMW -08 så ok. Men du måste provköra både BMW 2.5 och 3.0. för att bilda dig en uppfattning. Om du snöar inne på saaben så provkör INTE BMW. Då blir du nöjd utan att ligga vaken om nätterna och tänka på att det skulle stått en BMW E90, 3.0 på infarten :-) |
|
Läs denna artikel: Länk Även om problemen kanske är uppförstorade i artikeln och att reservdelstillgången löser sig så är det i alla fall ett argument för rejäl prutning på SAAB. Mvh Martin |
|
|
Kan kasta in ytterligare en modell som kanske kan vara aktuell? Jag valde själv mellan a4:an, 325:an och c-klass. Det stod för mig ganska snabbt klart att det var BMW eller Merca som känndes mest intressanta och att det slutligen blev en c200 istället för 325:a var mest en slump. Gillar båda modellerna och 6:an är såklart roligare än en kompressor fyra. Men jag är väldigt nöjd med c-klassen och där ett amg-paket gör sitt till för trivseln :) Mycket handlar om tycke och smak, men jag upplever mercan som en modernare bil, både utvändigt och invändigt, än e90/91. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.