|
|
|
|---|---|
![]() 67 BMW 428xi -cab 2015
Dodge Magnum RT Hemi AWD 2005 Edsel Cosair 1958 4DHT Ford 1934 Hotrod LS1+Blower |
Surt som fan Har problem med att besikta min gamla BMW 525ix 93. (E34) Får för höga värden på avgaserna. Har just monterat på en ny katalysator men när jag kollade på en verkstad är värderna fortfarade för höga. co = 0.51 (0.50) co 2500 = 0.5 (0.3) Hc = 160 (100) Lamba = 0.01 (0.97-1.03) Har en 5-50 syntet olja från Biltema i motorn. Är det rätt. Har ca 50% E85 i tanken från ett tidigare besiktningsförsök. Har det någon detydelse? Förslag på lämpliga åtgärder motages tacksamt. SlingShotRodders www.slingshot.st/gallery/index.php?cat=10010 |
|
Lambdavärdet känns helt orimligt. Har du skrivit rätt där? Ska man felsöka är det bäst att köra på vanlig soppa bara, annars börjar man få fler okända parametrar med i ekvationen som gör grundproblemet svårlöst. // Magnus |
|
Dodge Magnum RT Hemi AWD 2005 Edsel Cosair 1958 4DHT Ford 1934 Hotrod LS1+Blower |
Helt rätt... Lamban ska vara 1.01 SlingShotRodders www.slingshot.st/gallery/index.php?cat=10010 |
|
Hur länge sedan var det du servade bilen (ny olja, nytt oljefilter, nytt luftfilter och nya stift)? Hur ser stiften ut? Etanol-groggen är rätt stark och kan i värsta fall ställa till det för lambdasonderna när de skall reglera motorstyrningen mht avgasernas syreinnehåll. Hur långt har bilen gått? Trimmad eller modifierad på något sätt? (ex. chip eller sportluftfilter) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tack för ditt svar.... Så här är det... Ny olja och filter ca 100 mil (Biltema syntet 5-50) Luftfiltret bortaget vid besiktningen. Tändstiften är ca 3 år sen jag bytte, har inte kollat dom nu. Bilen har gått 38000 mil och är ej trimmad eller modiferad. SlingShotRodders www.slingshot.st/gallery/index.php?cat=10010 |
|
Varför hade du tagit bort luftfiltret? Skulle våga sätta en slant på att stiften gjort sitt. Hur många mil har de gått? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Tja.. Jag vet inte riktigt, men en 6-8000 mil kan det vara.... SlingShotRodders www.slingshot.st/gallery/index.php?cat=10010 |
|
Byt stift, kolla att avgasröret är 110% tätt och kör på vanlig soppa. Varmkör ordentligt (landsväg, 4000 varv en stund) innan så katten är varm och kolla värdena igen. Därefter bör det iaf gå att utesluta en del fel. // Magnus |
|
|
Varför var luftfiltret borttaget vid besiktningen? Vanliga stift håller inte längre än 3-4000mil, så de måste garanterat bytas! Har du dåliga stift i en BMW-motor fungerar den inte som den skall - skulle tippa på att det är stiften som är boven i dramat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Avgasröret är helt nytt, bytte det i januari före besiktningen och verkar helt tätt, men ska kolla så det inte har hänt nått med det. Stiften är lonlife typ, och motorn går helt perfekt så stiften har jag inte misstänkt. Men då ska jag byta stiften får jag sen om det blir någon skillnad. Sen ska jag ta och tanka V-Power så får vi se om avgas värderna går ner. SlingShotRodders www.slingshot.st/gallery/index.php?cat=10010 |
|
Ställer frågan igen: Varför var luftfiltret bortplockat? Det är ändå klokt att skruva ur stiften och "läsa" dem för att få en indikation om dels hur motorn går i allmänhet och även se om det är någon enskild cylinder som avviker från de övriga. Vad är det för stift du bytte till? Märke och modell... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag hade samma problem under flera år med min E34 M5 - höga HC världen. 1. Lagade liten och osynlig läcka på avgasrör FÖRE katten. Verkstad kan kolla och hitta. Detta är mkt viktigt. Löste dock inte problemet helt. Fick det året tanka hälften E85 till o från besiktning för att komma igenom 2. Vacumslangar på insugssidan. MKT viktigt. Kolla ALLA slangar visuellt, samt spruta startgas på olika ställen för att se att inget kommer in i systemet den vägen. Sänkte mina HC värden, men annu inte helt perfekt. 3. Perfekt blev det efter att jag skickat in och fått mina spridare rengjorda. Troligtvis har någon av dessa inte gett tillräckligt bra sprutbild. Dessa är mina lärdommar. ///Thomas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.