|
|
|
|---|---|
|
Är i köp tankar på nya däck inför sommaren till min X3a. Undrar hur känslig 4wden är på BMW. Har mätt lite och kommit fram till att det bredaste jag får på i fram är 255/40-19 så tänkte jag 295/35-19 i bak. Då blir rullomkretsen 0,3% fel mellan fram och bak. Kan detta skada min bil? | |
|
Det kan jag inte tänka mig. Jag har BMW orginal 21" och har bredare med lägre profil bak än fram som standard. Det är även samma sak med 20" på X5. Jag har svårt att tänka mig att det inte går att ha på en X3. |
|
|
Kor ni Dunlop när ni byter däcken? Eller vågar man prova andra märken i samma dimension? Tex har Michelin en typ som enligt deras hemsida passar E70, men inte i 20" dimensionerna, då måste man ta en annan typ (avsedd för 4x4)... Den typen är godkänd för Cayenne, Touareg, XC90, men står inget om X5.. Hur pass noga är detta? Kan Xdriven skadas även fast däcken har samma dimension som orginal? Sorry - men detta är en djungel... Skulle vilja ha någon lista över godkända däck |
|
|
Jag skulle inte våga chansa med för stor avvikelese I rullomkretsen. Dimensionerna kan ju vara olika, men rullomkresten får inte avvika för mycket. Här är en kille i US som har haft samma fråga: Länk |
|
|
Jag har roat mig med att räkna ut hur olika fort hjulen relativt rullar då man svänger och vilken skillnad i varvtal den främre kardan har jämfört med den bakre för min F11 Xdrive. Även hur mycket däckslitaget påverkar varvtalen. För min F11 som har axelavstånd 2,968 meter och spårvidd 1,626 meter blir det t.ex. 0,4% fortare som den främre kardan roterar då man har ett styrutslag på ca 5 grader. För max styrutslag som är ca 30 grader som motsvarar kurvdiametern på 11,95 meter blir det hela ca 21% snabbare som den främre kardan roterar i förhållande till den bakre. Då borde en rullomkrets på 0,3% skillnad var ganska så försumbar i sammanhanget. Om jag på min bil har att de främre däcken (225/55 17'') är slitna med 1 mm jämfört med nya bakre däck så motsvarat det hela en skillnad på ca 2,9% i rullomkrets. 2.9% skillnad motsvarar omkring 13% i styrutslag. 0,3% motsvarar inte ens 1 mm slitage utan bara omkring 0,1 mm i slitage. Med reservation för eventuella felräkningar. Mvh Näckrosen |
|
|
Då är man. Kikade även vad jag hadde på nu och det sitta 235/45-19 fram och 255/40-19 i bak vilket ger 1% skilnad. Så då bör det funka med lite bredare puckar. |
|
|
Det är dags för mig att göra en pudel och erkänna att jag inte är smartare än en 5:e-klassare. Jag hade räknat fel angående slitage och påverkan på varvtal. En faktor fel på hela 10 gånger blev det! På min bil påverkar 1 mm slitage bara ca 0,3% i varvtal än det som jag skrev tidigare. Jag skäms. Mvh Näckrosen. I rather go ponding |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.