AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.408

Bmw 328 smådrar och ibland kan dö till vid gaspådrag ?

_I
90
_InSane_
Bmw 328 Touring - 98:a
Ja som topic lyder så händer det bara ibland och bara vad jag har märkt när motorn är kall, alltså innan uppnåd arbetstemp.
Man kan känna små små ryck vid tex stadskörning 50km/h och ibland när man har stämplat full gas kan den liksom strypa för sekunden/er.

Inga felkoder kommer upp i datorn.
Bilen i övrigt går klockrent, inga konstiga ljud, skrammel eller dylikt i motorn, drar normalt med bränsle, stadig tomgång kall som varm ja som sagt brukar man bilen normalt så finns det inget att anmärka på förutom detta fenomen ://

Min teori var lite på bränslepumpen eller bränslefiltret etc tycker inte det borde vara stiften då hela motorn dör och den känns som en krock av motorbromsningen liksom ://
Vad kan det vara tro, vad har ni för teorier om detta eller tips vad jag kan kika på ?
Motorn är en vanos så klart och börjar närma mig 20000 på mätarn snart.

Tacksam för svar :))
Tror inte det är ditt bränsle filter, men byt det om det inte är gjort. Ska bytas var 4000 mil på dessa.

Hade liknande på min gamla E36:a. På den bytte jag lambda sond, för de håller c:a 15000-20000 mil. Blev bra på den alla fall. Vet inte om den inte klarade av att ge signal för ordentlig blandning. Gick hur bra som helst när den blev varm annars. Men hjälpte med Lambda byte alla fall på min.

Köpte den på Biltema för 499:-.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
Hur är dina avgas värden vid besiktning annars?
Behöver du mixtra med tanka Etanol osv eller det är lugnt?

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
_I
90
_InSane_
Värdena vet jag inte, köpte denna för 2månader sedan och kan inte minnas att jag märkte av nånting då, det här har börjat nu liksom.
Kanske ska köra in på bilprovningen och kolla avgaserna och se hur värderna är, för jag ska inte besikta denna förens höst nångång ://
Sista besiktning var värdena ok iallafall :))
_I
90
_InSane_
Kör på bara 95oktan
Okej. Jag vet inte, men hade liknande på min gamla och det hjälpte med Lambda byte.

Annars är det väl samma som vanligt att kika över så det inte finns hål någonstans till insugs luft osv.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
_I
90
_InSane_
Ska lämna in den till verkstad och be dom kolla värderna och lambdan, återkommer med svar sen utifall om det är de som är felet och någon annan råkar ut för samma fel framöver. :))
Ska du lämna in den, så be dem kolla dina tändspolar också. Inte riktigt samma problem, men läs Slynas blogg här, så kan den tydligen strula utan visa fel.

Länk

Mest fall i fall om du nu endå ska lämna in den.

Inte farten som dödar.
Det är stoppen.
_I
90
_InSane_
Kan ju vara värt att kolla upp det efteråt isånafall, dock så misständer min aldrig men kan ju vara ett tecken på att dom är beredd att ge upp eller nå.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.