AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
3.655

Kan man igentligen byta till sommardäck nu?

To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
Enligt svensk lag så kan man ha sommardäck f.o.m 1 april och måste ha f.o.m 15 april. Men igentligen, gör det något om jag ska byta till sommardäck nu? det känns onödigt att slita på vinterdäck när det inte kommer något mer snö (kollade väder prognos 2 veckor framåt, bör vara fint väder) + att jag har sett många bilar med sommar däck ute nu.

Har man stor schans att möta en polis som kan ge mig böte när det +10 ute och solen skinner?
Visa användare
5.529
deejaywasp
F11 520D Touring - 15
Så länge ingen del av vägbanan är täckt med snö eller is så får du åka på sommardäck även om det så skulle vara 35 minusgrader ute.

Men kommer det en snöknäpp till så kan du ge dig f-n på att dom står och håvar in bötespengar för dom vet att många redan bytt.

Jag har åkt på mina sommardäck i 2 veckor redan :D

Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Liten sidenote - "igentligen" stavas egentligen "egentligen" :)
pa
165
palin lover
S60 T8 AWD Polestar R-design -21

Chevrolet Camaro Z28 -96
Kopierat från: transportstyrelsen.se

Undantag från kravet:

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

Vid provkörning eller bogsering av fordonet i samband med reparation eller liknande ändamål.

Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

Om fordonet enligt vägtrafikregistret är trettio år eller äldre.

Om du kör med stöd av saluvagnslicens (grön registreringsskylt) den kortaste, lämpligaste vägen från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal eller liknande till en annan sådan plats, lokal eller garage. Med saluvagnslicens får fordon även köras vid demonstration eller försäljning.

Om fordonets däck enligt uppgift i vägtrafikregistret har en fälgdiameter som är 10 tum eller mindre.

*Kommer Snuten så kan du ju köra med att du är ute å "provkör"
i samband med reparation...
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Räcker med en frusen vattenpöl nånstans på vägen så blir det böter så några - minusgrader räknas som vinteväglag, var vad jag fick till svar när jag ringde länsman o frågade.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Nu snöar det här och ligger någon mm på marken. Är säkert borta om några timmar.
Oavsett vilken del i landet man bor är Mars en osäker månad att köra på sommardäck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Sommartiden börjar på Söndag å då är det sommar så det så :)
Brukar kunna snöa 1maj när man satte potatis förr i ungdomen:)
Byter på Gasarn idag.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Vitt på vägbanan här uppe i Dalom igår och idag...
th
2.084
thom525
116i M-sport -15
520d touring -16
Har haft på mina en vecka nu trist att höra på dubb mot asfalt

Ha deT
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
Hexagon; de andra sex då..? :P
//
117
//Mick3
M3 E92-08
Bytte garage igår kvällning (ca 23-23.30 nånting) då slog min yttertemp på 0.0grader inom en minut så kom länsman och stoppade mej,
De frågade om det var race på g, ja verkligen med denna vatten temp och oljetemp sa ja till honom, kört bilen högst 2 min, han stod som ett fån och fatta inte va ja mena, hur som helst så sa han "Ser att du har sommardäck på" varav ja svara ser du nån snö på vägbanan? Nej det är ju lagligt nu så länge det inte är snö eller is svarade han då..

svar nog?

MVH
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Om det råder vinterväglag innan första april, så måste man köra med vinterdäck.
Så länge det inte är vinterväglag så får man köra med sommardäck året runt.
Exakt vad som är vinterväglag är ju en bedömningsfråga.
Den bedömningen gör polisen som kontrollerar bilen, och frågan avgörs i rätten om man inte håller med honom.

-------
Min bil suger inte...
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
Sani: De andra skulle kunna vara slarvfel, jag vill inte vara allt för jävlig :)
He
786
Hexagon
118d M-sport -09
520d -13
-
Ford Mustang HT -65
Lomax 224 (Ami6 -67)
MEEN, pinsamt... Editfunktion... "alltför" ska det stå :)
Mu
4
Muggevigge
BMW 118D-08
Har själv bytt till sommardäck förra helgen men behöver inte bilen ifall vädret mot förmodan skulle bli dåligt i Stockholm. Dock så kan det vara bra att veta att gummit i sommardäcken fungerar sämre och blir hårt när det är kallare än +5 grader.

Mvh
Michael
Jag har kört med sommardäck hela vintern, orkade aldrig skifta till vinterdäck.
Snöperioden har varit ganska kort den här vintern dessbättre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.