|
|
|
|---|---|
|
Kan någon som har erfarenhet av både M5 och B5 beskriva hur de är att växla manuellt. Jämförande beskrivningar av B5 och B5s kontra M5. Hur är Alpinans "paddlar" (har förstått att det är mer av typen knappar)? //CF | |
|
Du vet att det är en konventionell automatlåda i B5, kontra SMG (som bygger på en manuell låda) i M5..? Har ingen erfarenhet av Alpina tyvärr, men för everyday-use hade jag föredragit automat framför SMG - denna kommer till sin rätt först vid riktigt "aktiv" körning! |
|
|
Jo visst - men vill ha lite beskrivning hur responsen är - min A8 är ju stark och snabb i växlingarna, men inte sportig - mera komfort (precis som man förväntar sig i en lyxlimpa). Undrar om man kan bli "besviken" på något av B5/M5-alternativen ;) |
|
|
jag stördes inte av smg. Den växlar som man själv hade gjort, bara att man slipper. En automat är mer glidigt, och mycket skönare med sitt slirande när den går iväg. m5 slirar också fast på en koppling och det är inte samma sak. Vill du ha en mycket sportig sedan/kombi = M5 Vill du ha en snabb och mer komfortinriktad bil =alpina. |
|
| Kan Alpinan annars klassas som Sportig/are än andra kraftfulla BMW? Är Alpinan sportigare än 550i eller 645i? | |
| JApp, jag tror och är "nästan" säker på att b5 och b5s är mycket mera "satt" och har en styvare fjädring jämfört med 550 utan m-sportpaket.. likaså gäller väl för b6 kontra 650 :) :) | |
|
Vissa B5or är utrustade med diffspärr som är ovanligt för biltypen oxå Länk |
|
|
Omfattande Googling ger dessa tider: Gamla Alpina B5 växlar på 180 ms, nya B5s på 100 ms. --M5 V10 växlar snabbaste läget (S6) på 80 ms --BMW 645/550 SMG 120 ms N-mode, S-mode 80 ? --En Double Clutch, DCT, kan växla på 8 ms (!) (fast med visst slir? Jag personligen betvivlar 8 ms) --BMW E46 SMGII 80 ms (samma system som M5?) 55 bars hydraulsystem. --Audi A8: 500 ms (?) Automatlåda, inte direkt jämförbart med omfattande "slir" Med ? betyder det att det endast är inlägg i div forum som källa - dvs osäkerheten är stor. |
|
| Läs vad en som ägt båd tycker; Länk | |
|
Jag har läst den förut - mycket roligt och inspirerande. Men det jag vill relatera till, är hur mycket kontroll på gas, växling och broms, man har, när man inspirerat tar en rondell, eller dylikt. Så, vet någon hur snabbt (gamla) B5-an växlar, och hur det upplevs? -Är "sportlådan" i 535d LCI liknande? //CF |
|
|
Min bekant har en Alpina B5S Touring E61-2009....bland de sista tillverkade och en av 15 med den nya hårddiskbaserade navin...ca 2000 mil..snacka om ulv i fårakläder..530hk...världens snabbaste kombi!!!? Är det 500hk i *vanliga* B5an?! |
|
|
M5 = SMG III. Har dock inte koll på den tekniska skillnaden mellan II och III (däremot mellan I och II). SMG II jobbar f.ö. med 45-80bar i hydraulsystemet. --------------------------------- If you can´t drift it - ditch it! |
|
|
Nu har jag provkört en B5 T 2006, och kan meddela att växlingarna i sportläget verkligen dunkas in - mycket snabbare, hårdare och mera distinkt än tex en 335d. Känslan var ganska lik en SMG 645. Bra sportig kontroll, och silkeslen i vanliga automatläget. Helt klart en mysik allrounder! Återstår att kika på M5 SMG... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.