AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.005

Felsökning backsensorerna e39 Touring

Ro
2
Robmob
528iA Touring -99
Undrar om någon har tips om hur man felsöker backsensorerna.
När jag lägger i backen tjuter summern konstant ca 10 sekunder sen är det knäpptyst ingen reaktion när jag backar nära nåt bakom.
Sensorerna är hela, alltså ingen krockad kofångare eller andra synliga fel.
Var sitter själva styre geten för sensorerna? Kan man koppla ur sensorerna för att sedan felsöka dom en o en?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
PDC-styrenheten sitter i höger bakskärm ovanför batteriet. Du kan inte koppla ur de och på så sätt hitta någon trasig, läs av felkoderna så pekas de dåliga ut.
kr
14
kristoffer79
Bmw 530ia-Touring-02
Hej.
Vad jag har läst här på forumet så ska man även kunna ha tändningen på och bil av så klart :) och backen i så ska man lyssna noga på varje sensor för de ska ge ifrån sig ett tickande typ, den sensor som är tyst är också den som är trasig.
Hoppas det fungera.
Ha det bra :)
Jag gjorde denna test med tändningen på och backväxeln i. Alla åtta sensorerna klickade som de skulle men den vänstra, yttersta sensorn framtill lät lite mindre än de övriga. Så jag köpte en begagnad sensor på skroten och bytte ut den. Då började systemet att fungera igen!
Ro
2
Robmob
528iA Touring -99
Det låter som en enkel felsökning! Det är bara att gå ut och lägga sig på knä o lyssna , tack för svaren och ursäkta ipads rättstavningsprogram ; ) geten o gliring he he.
Man kan även lägga fingret mot sensorn för att förstärka klickandet. Då känns även klickningarna mot fingret.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.