|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Pyset=dump visslande= turbo skriket= avgasrör och öppen wg låter som vilken evo som helst med lite kräm under locket. Här är ett klipp på min bromsning med gamla motorn denna motor såldes till finland och en ny modell värst byggdes :) Länk |
|
|
Grodan; Intressant förstår att du bytt till Musse. Det ska vara värt att tanka det är viktigare än faktiskt förbrukning. Det är olika skolor hur man bygger motorer personligen föredrar jag stora motorer och inget slår ljudet på en V8 även om Evo X lät bra den med. Länk Länk Mvh Stephan |
|
|
Ah, äntligen ljuvt sound. :-) Med all respekt men tryck och pys imponerar inte i mina öron. mvh/ Anders |
|
| Nej alldeles riktigt! En bil skall inte låta som en sån där pneumatisk barnkarusell man brukar se på tivolin ;) | |
|
Hej! Japanarna är duktiga på små motorer med hög effekt sen 60 talet. Man snodde en del lösningar rakt av från konkurenter i Europa o en avhoppare från Öst Tyskland(Ernst Degner MZ)bidrog en hel del eller snarare allt när det gäller 2takts teknik. Det man gjorde i Japan var att förbättra allt,inga oljeläckande motorer som Engelsmännen hadde bättre matrial,bättre gjutningar etc och mycket jämnare kvalite när motorerna lämnade fabriken. Japanarna var diseplinerade arbetare jämfört med Europerna som bara ville strejka o ha högre löner,förmåner. Man bruka räkna motorer i trimningsgrad hk per liter HK/L. En hårt trimmad motor ligger på 400L/HK altså 400 hk på en motor som har 1000cc men hur länge håller den??? Nja inte så länge faktiskt.Med bättre matrial så ökar livslängden på motorer självklart men inom racing så byter man delar hela tiden när man har budget för det annars kan man inte bedriva ett stall eller team inom motorsport. En motor på 300hk 2000cc är ju en kompromiss med hållbarhet o prestanda!vem vill byta kolvar,block om 100mil??eller 50mil??? när motorn ligger på 800hk! Jag har en viss erfarenhet på tävlings motorer pga jag har en själv 125cc pruduktions racer med 390hk/L kolvbyten 50mil,med kitcylinder så ligger bytet på ca 30mil.Veven byts vid 150mil.Tänk på det........ Och det kostar pengar det vill jag lova. |
|
|
Marins inlägg tidigare i tråden tycker jag talar för sig själv. Det är alltid enkelt att lägga sig i en ytterlighet (kethupeffekt) och strunta i körbarhet och förbrukning. |
|
|
Evo 9 är en grymt rolig bil att köra. Kör i från det mesta på en kurvig väg. Tack vare ayc pump så är den grym. Om man strokar till 2.3l så får man enkelt ut en 700hk Med drag redan ifrån 2500 varv. Att jämföra en mustang med en Evo... Två helt olika typer av bilar. Soppa förbrukningen får man strunta i om man ska ha roligt. Men en org Evo med diverse Bolt on's på 380hk ligger runt liter om man snålkör. Rolig Mustang...Shelby! |
|
|
Sen ska man inte jämföra en ban maskin som hela tiden ligger på Maxvarv. Har haft två Evo 9 en med 380hk o en helt org. Inga fel på den trimmade efter ca:2000 mil på isar bankörning mm. Ja i racing världen byter man det mesta efter en tävling eftersom man jagar tiondelar... Känns som en annan diskusion än en lätt trimmad Evo på 380hk! BMW vs Evo även detta är två helt olika typer av bilar. |
|
|
Hemlighet? Har själv ägt några högvarviga rappa japanare(bla Type-r civic).Det som gör att en motor håller är förstärkta lager,kolvar ,vevaxlar/lager,ventilfjädrar osv. Hur balanserad motorns olika rörliga delar är också av stor betydelse.Något som tex Honda är duktiga på.Varvar man en Type-r motor så är vibrationer uteslutna. Hade också en gammal b20(volvo) som jag balanserade och lättade,satte smidda kolvar på och förstärkta ventilfjädrar,trimtopp,extraktor mm,mm.(Ca 240 hk) Motorn varvade 9500 varv och funkade fortfarande felfritt vid försäljningen Sammanfattat:precision låg vikt och balans är nyckeln.Sedan addar man ju givetvis lite turbo osv :) |
|
| x2 på V8-ljud! (Inte alls partisk jag.) ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.