|
|
|
|---|---|
|
Är det detta jag är ute efter när ja ska beställa ett partikelfilter? Länk | |
|
Hej! Japp detta är vad du ska ha! Det är dock konstigt att det är billigare om du går denna väg--->Länk Jag har just gjort detta byte och beställde på ovan länk från Tunefact(2012-03-06 på kvällen gjorde jag beställningen, 2012-03-16 hämtade jag paketet på schenkers utlämningsställe). Bytet var ej svårt, ha nya bultar och packningar(tätningar) tillhanda så går det på ett par timmar. Lycka till! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Okej. Blir väl att beställa där då :D Var du tvungen att släcka nån lampa i bilen efter bytet? eller kände bilen av det själv? |
|
|
Hur långt har din 535a gått? Vad har du för symtom? Har du läst felkoder? Varför bytte jag mitt partilelfilter? Jo... Min har just passerat 23200mil. När jag köpte bilen för ca ett år sedan gick motorn kall, kom inte upp i mer än 65-70 grader. Hur länge den gått så vet jag inte. Efter byte av bägge termostaterna så har tempen legat mellan 90-96 grader. Filtrets rening började fungera och det har fungerat bra tills för några veckor sedan då jag märkte att reningen kom allt tätare. till slut så tändes motorlampan och en av felkoderna var "förhögt mottryck"= Tätt Partikelfilter. Jag har läst om att vissa har rengjort filtret men ofta har felet kommit tillbaka bara efter någon månad. Hittade samma sida som du och tyckte priser var OK om man jämför med de svenska priserna :). Har kört ca 20 mil och bilen går bra och inga nya felkoder! _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Jag har släkt motorlampan några ggr. Använder INPA. Vet dock inte om detta sker automatiskt om du inte gör något. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
| Bilen har gått 17300mil och det är väl inte dags riktigt än att byta filter. Kollade i iDriven och där stod de hur långt de var kvar. Minns dock inte, men den beter sig inge konstigt. | |
|
ok, bra att vara ute i tid :) Jag fick fördelen att köra min 540 i några dagar då 535an fick stå. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
En dum fråga kanske, men hur märker man att filtret rengörs? Har en 530xd LCI... Tacksam för svar. /Stefan |
|
|
Hej! Första symptom var att reningen av DPF gick in oftare än normalt. Motorlampan började lysa. Enl. utlästa felkoder betyder en att det är förhögt mottryck innan DPF= blockerat filter. Bilen går inte som den brukar=slö. _-*-_*_-*-_*_-*-_ Lennart |
|
|
Ok! Men märker man den vanliga regenereringen? Syns eller märks den? /Stefan |
|
| Det märks mycket mindre på en LCI, då dessa har ett annat "underhållsfritt" filter som sitter monterat väldigt nära motorn, där partiklarna i principet bränns av hela tiden. På pre-LCI samlas partiklarna i filtret och avbränning sker när det blir tillräckligt varmt. Blir det inte det och filtret är fullt startar den en automatisk avbränning och då hörs det, genom ett dovare avgasljus samt en ökad förbrukning. | |
|
@Sim: Tack för svaret! :) /Stefan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.