|
|
|
|---|---|
|
Hej! Tänkte höra om det finns folk som har seriösa erfarenheter ang. komforten/fjädringen i nya X3:an jämfört med komfortkungen V70? Vilken är bäst? Försök vara oberoende samt jämför endast komforten/fjädringen och inte någonting annat... :) Mvh | |
| X3 har en mer stram fjädring än V70, som jag upplever som pluffsig och mjuk. Tyvärr tror jag X3 är ganska handikappad av RFTdäcken med sina hårda sidor. X3 har ungefär en fjädringskomfort dom ligger mellan E90 och F10. Men jag längtar tills mina RFT är slut så man kan se hur skillnaden blir utan | |
| Är det inte så att man måste nästan bygga höga bilar på det sättet (hårdare fjädring) för att man inte ska få problem med viktfördelningen i kurvor etc i hög fart? | |
|
Hej, Kommer direkt från en V70II M D5 AWD till en X3-12 20dA(1V) och WOW vilken skillnad, visst Volvon är en långåkare av rang men den går ju rakt fram i kurvor där jag då som ny BMW förare upplever att BMWn bara följer med, idag till O-hamn så efter det vet jag mer om BMWns "långresekomfort". :o) MVH Ankan. |
|
| Nice, du får rapportera dina upplevelser efter det :) | |
| Jag hade en V70N innan men jag trodde du var främst intresserad av just fjädringskomforten. Men precis som Ankan skriver har X3 en helt annan kördynamik än någon Volvo. Den är riktigt körglad trots höjden och storleken, trodde aldrig en SUV kunde vara så kul att köra faktiskt. | |
| Är väl främst "åk-komforten" som jag är intresserad av. Visst är det kul med en bil som känns sportig i styrning etc, men jag misstänker att det går på bekostnad av komforten (dock inte 100%)... Misstänker dock att nya X3:an (även om den är mycket bättre än gamla) inte är LIKA bra som V70:n som enbart fokuserat på komfort... dock är det roligt att höra andras upplevelser... | |
|
Smaken är som du skriver olika, och jag har aldrig trots många mil i senaste generationen V70 upplevt den som någon "Komfortkung" i storleksklassen. Den mjuka och lite pösiga fjädring Volvo har är inget som faller mig i smaken, den inger inte samma trygghet som t.ex en BMW gör då dessa ligger som ett strykjärn på vägen och över ojämnheter, detsamma gäller förstås i kurvor. Då börjar vi visserligen närma oss begreppen körglädje och väghållning, men även i måttlig fart är Volvo inte lika trygg som en BMW, Mercedes eller liknande. På samma sätt passar inte Volvo´s stolar mig utan jag får ont i ryggen även efter relativt korta etapper, och jag sitter inte lika väl eller får samma överblick i en Volvo som i en BMW utan upplever mig lite instängd och begränsad i svensken: Det är också punkter som påverkar hur man trivs i bilen. Volvo V70 är en riktigt bra bil, och jag har inte på något vis varit "besviken" eller tyckt illa om alla de V70II jag haft som hyrbilar eller den 2.5FT som finns på jobbet som tjänstebil: Men om jag får vara petig hittar jag nackdelar som du ser. Den enda nackdelen på punkten komfort jag ser i förra generationens X3 E83 jämfört med en V70 är just den hårda fjädringen som i vissa situationer blir rent ut sagt stötigt. Eftersom detta är ett minne blott på X3 F25 upplever jag den som en trevligare och i helhet mer bekväm bil än V70. Att bägge generationerna X3 dessutom är mycket körglada är i mina ögon en stor fördel utöver ovanstående. :) //Bjersér |
|
|
Själv tycker jag att komforten i min X3 är väldigt bra och långt över förväntan. Jag har normalt komfort läge på chassit. Hade en X5 e70 innan med sportchassi och det är som natt och dag. På motorväg har jag ibland lagt i sportläge för att styva upp bilen lite när det blåst mycket sidovind men annars kör jag än så länge bara med normalläge. Har inte hunnit prova med sommardäcken ännu och utan bara med vinterdäcken som är 18" som har vanliga dubbdäck som inte är RFT. |
|
| Har 19-tum på sommardäcken och de är faktiskt inte så stötiga jmf med mina 17-tum vinterdäck. Trodde skillnaden skulle bli större faktiskt. | |
|
Morrn, Jaha ca 80mil upp och ner till Ohamn, största intryck är ett bilen känns så mycket mer följsam än min gamla V70, komforten under typ 90km/h är stötigare men inte i mitt tycke irriterande stötigt, mer Firm/bestämd, över 90km/h flyter det på som en dröm, jag upplever att bilen går bäst här komfortmässigt, som att den var byggd/inst för högre farter än Volvon. Sätesmässigt funkade det bra, upplever att man mer sitter i en stol, dvs med en brantare vinkel på knäna även om sätet är inst så lågt man kan komma, så ingen träsmak vad jag kunde känna. Summasummarum: Jättenöjd, inga problem med säten, eller komfort, i +90km/h känns den säkrare i sina uppträdande mot Volvon, 0,68l/mil enligt dator vid ca +20km/h hela vägen, verkar stämma OK efter snabb huvudräkning vid tankning. Over and out. Ankan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.