|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej! Äger ingen BMW i dagsläget, men har varit medlem här sedan länge...detta är det bästa forumet och relevanta svar får man alltid om man frågar snällt :) Jag har en Cayenne S 2005 och nu är jag sugen på någonting nytt. Dessutom är min sambo gravid och fjädringen är otroligt hård, så hon kan inte köra bilen...(bortskämd?) Jag har alltid tyckt att Range Rover/RRSport är det snyggaste som finns bland SUV:ar..men vågar man köra en begagnad TDV6? Är de verkligen så dåliga som man de beskrivs på olika forum? Tack på förhand! | |
|
Fjädringen hård? De cayennes jag kört har ju varit vääääldigt mjuka. Finns inte det ett komfortläge? Range Rover är en grym bil och är snäppet vassare än Cayenne. |
|
Verdi |
Dock tydligen stort frågetecken för kvaliteten och driftsäkerheten RR Sport. Men jag håller med, den är sjukt fet. |
|
Jag har inte gasfjädring på min:( och den är riktigt hård! Däremot är körkänslan helt fantastisk med tanken på att bilen väger 2500kg...och kvalitetskänslan är på topp. Sedan är jag ute efter en diesel och Cayenne Diesel är lite för dyra fortfarande... |
|
|
Varför inte en X6 lite dyr eller ? Range rover har väl aldrig varit känd för kvalitet och är ljus år från en Cayenne Jag förstår iofs varför du vill ha en diesel lite billigare i drift men hur mycket dyrare i skatt ? Ha deT |
|
|
Jag har fått inbytesförslag på båda modellerna. Vill du ha framtida problem = köp en RR. Men o andra sidan undviker jag även gamla Cayenne ;-) |
|
| Skulle aldrig bytt en Porsche mot en RR, varför liksom?? Usel kvalitet. Byt mot en faceliftad (Cayenne) V6:a med luftfjädring hellre då.. | |
|
Jag hade valt en RR eller RRS sju dagar i veckan; trevligare design, komfort och till skillnad från äldre RR är det inte alls så bedrövlig kvalitet som ryktet säger. Plus att den går att köra offroad en LITE annan nivå än Cayenne, X6 etc... även om man inte planerar att göra det känns det rätt bra att veta att man kan, plus att det på något sätt ger bilen ett "berättigande". Jag minns inte hur stötig eller ostötig den är dock, Range Rover är ofta lite stötiga pga luftfjädringen men jag tror det främst gäller de äldre, vi hade en RRS förra sommaren någon vecka och jag kan inte minnas att den var nämnvärt stötig...men minnet är tunnt. TDV8:an är mycket, mycket biffigare. TDv6 är något klen kan jag tycka, men det är väl inte sådär jätteofta man ligger och pressar 0-50km/h med en sådan bil och så länge man inte försöker göra det så duger den gott. |
|
|
Cayenne from 2008 vill jag minnas är utsedd till en av de mest lämpliga stadsjeeparna, när det kommer till Off-road körning.. Så på den punkten är de likvärdiga. Jag klimatkompenserar för 8 miljöbilar. /Andreas |
|
| Jabbal; var det inte du som var Jaguar-fan också..? I rest my case :) | |
|
Vad jag hört om Land och Range Rover så är det inga bilar man vill äga efter att garantin har gått ut, en bekant arbetade som säljare av märket på en firma med tillhörande verkstad och jag har inte fått något bra intryck av dem. Samma firma sålde även Renault, så dom borde ha haft något att jämföra med. *Host* Om ni prioriterar ner köregenskaper och vill ha en riktigt mjuk bil, kan Lexus jeep-modell vara något? Märket har ett bra rykte när det kommer till driftsäkerhet och den välter absolut inte om du försöker svänga även om den inte trivs särskilt bra i de situationerna. //Bjersér |
|
Verdi |
Verkar som att båda är hyfsade val för den som nu måste ta ut sin svindyra SUV ut bland stockar och stenar... Vilket IMHO är mer än idiotiskt. Varje litet misstag betyder plåtskador och omlackning. Måste vara mycket billgare och roligare att köpa en gammal Defender eller nåt och röja runt med. Range Rover "I terräng är tungviktaren imponerande. Lågväxel, terrängprogram för respektive underlag, luftfjädring som skickar upp bilen till en ansenlig höjd gör livet lättare. Med elektroniskt styrd mellandifferential och elektroniskt styrd bakdifferential (tillval för 7.400 kronor) känns bilen ostoppbar." Cayenne - bilen har lågväxel, hög markfrigång och de nödvändiga differentialspärrarna för att kunna ta sig fram i princip var som helst. Vi hittade några rejält kladdiga och branta terrängspår, och bilen kröp upp som ingenting! |
|
Absolut! Jag har haft sex Rangar och de har varit otroliga på alla sätt och vis, även på så sätt att de kostat mer i drift och gått sönder oftare än någon människa ens kan föreställa sig. Men, de har alla varit lite äldre och Sporten verkar hålla ihop på ett helt annat sätt.... Den bygger ju mycket på LR Disco som också verkar hålla ihop helt ok. Säkert inte som en Cayenne men jag hade inte tvekat att köpa en. Och visst gillar jag Jaguar, skulle dock säga att de är bättre än LR/RR, jag är helt övertygad om att Jaguar kvalitetsmässigt håller bra klass. I USA och JD Powers brukar de alltid hamnar i toppen, det tycker jag är bra jobbat. |
|
| vad får bilen kosta? du kan ju annars köpa cayennes tvillingbror touareg, borde ju vara ite mer komfortinriktad än porsche.. annars finns det ju en massa x5:or till bra priser | |
| Köper man inte hellre en ny Disco 4 än en RR Sport a.k.a. Disco 3? Slipper kanske några verkstadsnotor också med en ny bil. | |
Verdi |
Discoveryn är ju inte alls lika snygg... |
| Min syrra och hennes man har precis köpt en Disco 4, och jag gillar den skarpt - sen blir det ju inte sämre för att de bor i Dubai. V8, full tank 220 Sek och möjlighet till att kötta i sanden på stranden eller i öknen.. :-)) | |
Verdi |
Länk vs Länk Det är ju inte ens nära. |
|
Tack för alla svar! Spännande läsning och intressanta åsikter! Det är otroligt svårt att motivera ett SUV-köp överhuvudtaget..men när man har tagit det steget är det svårt att gå tillbaka! Att köpa en Cayenne eller en RR för den delen, Det är ett val man gör med hjärtat...det finns ingen logik i en törstig dieselmonster på närmare 3 t... Jag bor i Norrland och använder bilen allt mer sällan då jag reser med tåg eller flyg. Snart får jag mitt första barn och jag vill att familjen skall färdas tryggt, 4wd är ett måste....automat är ett krav. Sedan vill jag att det skall pirra i magen när jag går ut på morgonen vrider om nyckeln:), jag vill vara tillfredsställd på alla plan, framförallt estetiskt, alltså går Lexus bort...Jag anser att varje bilmärke har en "själ"..och RR Sport utstrålar någonting som tilltalar mig, som sagt, förnuft och logik finns inte riktigt med i beräkningen än så länge... Vad tycker Panelen om en Audi Q7? |
|
| Nu är jag lite partisk.. Men jag gillar min Q7a, stor, robust och välutrustad. Jag hade en 4.2 TDI innan, men bytte bort den. Annars kan jag tipsa om den RR 2005 på blocket, 8000mil svensksåld med BMW V8. Ett fynd för sina ca 330k. | |
|
Ska det vara ett terräng monster så finns det bara Land Rover o inget annat... Porsche hör hemma runt Stureplan likaväl Q7 mfl. :) Range Rover har inte dålig kvalitet efter 2005... de ingick i en koncern där även ett Bayerskt märke fanns..nämligen BMW så lägg ner allt skrock om dålig kvalitet mm. Sen kanske den inte är den mest ekonomiska bilen som finns men men. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.