|
|
|
|---|---|
|
Tja Jag har nyligen införskaffat en E46 325'a, och den har gått helt felfritt första veckan. Sen i fredags var batteriet för urladdat för att den skall starta. Laddlampan lyser inte (men den fungerar), så jag antog att batteriet var kasst, och bytte mot ett helt nytt. Jag passade samtidigt på att införskaffa en multimeter, och resultatet av mina mätningar förbryllar mig. Alla värden är uppmätta på batteriet, då generatorn är svår att komma åt. Bilen avstängd med nya batteriet: 12,45V Bilen igång med nya batteriet: 13.1-13-8V, den stiger hela tiden, efter ca 1 minut slutar den ladda, volten sjunker succesivt ner under 12V Stänger av och startar bilen: 13.1V, stiger upåt 13.6-13.8'ish och sen sjunker spänningen igen. Jag provade att rycka säkring 30, då det fungerat för någon annan, men problemet kvarstår. Jag har det jäääääkligt knapert just nu, så jag har inte under några som helst omständigheter råd att hålal på och byta delar bara för att se om det blev bättre, eller lämna in den på felsök om de inte kommer fram till något vettigt direkt (lång historia, men kommer vara luspank i 2 mån), och jag kan inte ta mig till och från jobbet utan den! Om någon har råkat ut för liknande problem, eller tror sig veta vad det kan vara för knas så skulle jag vara jättetacksam för all sorts feedback. mvh Johan | |
| Laddregulatorn troligen, i bästa fall | |
| Hade likadant fel på min e46...var kolen/laddreg på generatorn som var slut! Kostar 500kr att byta om du gör de själv! sägs att de ska gå att byta på plats, men jag tvivlar! Tog lös den och skicka generatorn på rep! Var bara laddreg som var trasig! Vanligt fel | |
|
Tackar Tackar! Ska se om jag kan få tag på en regulator för en vettig slant nånstans då :) Dra loss luftburken i morgon, så jag kommer åt att mäta upp generatorn ordentligt först bara. Någon som vet Serienr på originalgenerator? Har jag lite flyt så har Biltema passande regulator som jag kan köra med tills vidare. Mvh Johan |
|
| vart fan köper ni era regulatorer? Tror jag betalade 100lappen sist jag åkte på att byta min | |
|
Byta på plats!? Varför ska man stå och böka med det när det bara tar fem min och få hela generatorn lös.. den sitter ju längst upp till höger.. och 500:- för en regulator låter lite dyrt, tror min kostade 200 cirkus ny... Smidigt att testa om bilen dör efter 1 min.. Mät med multimeter på minus och pluspol på batteriet, laddningen ska ligga på 13,5 ca. Nåt lär ju hända när den dör... |
|
|
Byta på plats!? Varför ska man stå och böka med det när det bara tar fem min och få hela generatorn lös.. den sitter ju längst upp till höger.. och 500:- för en regulator låter lite dyrt, tror min kostade 200 cirkus ny... Smidigt att testa om bilen dör efter 1 min.. Mät med multimeter på minus och pluspol på batteriet, laddningen ska ligga på 13,5 ca. Nåt lär ju hända när den dör... |
|
|
Exakt så betedde sig min Merca (S124 E200TE) när kolen/laddregulatorn var slut. Var köper man laddregulator för 500kr till de generatorerna? Hade för mig att de kostade över tusenlappen - men kanske har fel minnesbild. Som nämnts tidigare är det nog enklast att skruva loss generatorn - den sitter inte så knepigt till om du bara lossar luftrenarburken. Ta dock ett kort eller gör en skiss över hur remmen som driver generatorn mm. är dragen innan du tar bort den! Det är inte helt självklart hur den skall monteras när man står där och skall montera tillbaka allt... Vissa hävdar dessutom att man skall markera på remmen i vilken rotationsriktning den har haft, så man monterar tillbaka den åt samma håll - jag vet inte om det gör någon skillnad men det är lätt att rita en pil på remmen innan man tar bort den. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Äldre Bosch generatorer kan man köpa en regulator för dryga hundringen vet jag, men jag har fått för mig att den kan vara riktigt dyr till E46'an om det inte sitter en Bosch (Valeo). Jo, jag får spänningsfall efter ca en minut, den laddar runt 13.6V fram tills dess, sen slutar den, och det låter som den börjar gå lättare i motorn samtidigt som den slutar ladda. Nåt är det som händer som man tydligt kan höra på motorljudets karaktär ivf. Var har ni fått tag i era regulatorer så billigt? De på biltema verkar mest vara till Volvo/Opels generatorer. Svänger förbi Mekonomen på väg till jobbet i morgon och kollar. |
|
|
Jag testade att koppla loss kontaktstycket på generatorn, och starta bilen bara för att se om det blev någon skilnad. Och då laddade den stadiga 13.8V i 45min+ men sedan dog generatorn helt. Jag mätte upp 6V på batteriet med bilen igång, och laddlampan lyste fortfarande inte! Stängde av, väntade 20m, hade 11.8V på batteriet helt plösligt, startade med startkablar, och först DÅ lyser laddlampan. Skulle det fungera att ta en generator från en annan bil, säg en Bosch från en volvo 850 (100A) med styrning och hela faderullan, och trycka i så jag VET att den laddar från generatorn? och skita i hela den här datastyrningsbiten. Eller ska jag lägga mina slantar på en regulator från mekonomen, och hoppas att det var den som strulade? OM det nu ens är rätt regulator dom har hemma. De fick upp tre olika resultat till min bil, men bara en sort fanns i lager någonstans i landet *håller tummarna* eller ska jag ta mig till en skrot och hoppas att generatorn jag hittar där är hel och fin? //Johan |
|
| Länk | |
|
Hade inte mixtrat med annan sort osv. Plocka av generatorn och lämna den hos en som kan. Vi har en här i Landskrona, men det är en bit från dig, men alla fall tog han 1200:- inkl allt när brorsans la av. Mäta så allt fungerar i generatorn och bytte laddningsregulator. Var någon kabel som inte var 100% heller. Snabb sökning på Eniro så finns det en del generator nissar i ditt område. Länk som säkert kan hjälpa dig. Plocka av den för du måste mer eller mindre endå få reda på vilken sort av laddningsregulator som sitter i din eftersom den finns olika. Bmw kunde inte heller säga på rak arm till brorsan när vilken som satt i hans 325:a 02:a. Den är snabbt av plockad på garage uppfarten. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.