|
|
|
|---|---|
|
hej! min 328 tryckte av sig den övre kylarslangen på termostathussidan och blåste ur sig allt. sen klicka jag tillbaka slangen och öppnade expansionslocket och då "gurglar" det ibland. har bytt allt i kylväg innan dess så allt förutom kylarlock är bytt. kan det bli såhär om det är luft i systemet eller är det toppackningen som gått sönder? MVH | |
|
Det är svåra bilar att lufta, så gör ett försök att lufta den. Om det är som på E36 är inte skruven för att lufta systemet den högsta punkten i systemet när den står på marken så försök att höja fronten så att denna blir högst, lufta sedan bilen med värmen på max och gärna med lite varv och se om den blir bättre. Det finns inga andra tecken på trasig packning, som blå avgaser eller mycket vit rök, att det blir tryck och bubblar i expansionskärlet, att den drar olja/vatten eller liknande? //Bjersér |
|
|
ska prova med det! nej inga andra symptomer, oljan e fin och det är "rena" avgaser vad ja sett men har ej kollat om det bubblar i expansionskärlet men det blir inte tryck i slangen på en gång när man startar den iallafall men ja återkommer med en diagnos i helgen! MVH |
|
| btw, har en vakumsug för kylsystem på jobbet, om jag använder den så borde ju all luft försvinna och ersättas med vätska samtidigt som jag ser om systemet är tätt med hjälp av vakumklockan eller hur? | |
|
Det kan jag inte svara på tyvärr, men efter din beskrivning låter det rätt? //Bjersér |
|
|
Vad sker när du bara använder luftnings skruven brevid på fyllnings locket? Tänkte mest på när mitt kärl sprack förra hösten, så fyllde jag bara på glykol/vatten. Lät den stå på tomgång med luftningsskruven öppen och fyllde på. Nu för en/två månader sedan sprack den här böjen som man trycker fast på expansionskärlet strax under på fyllnings locket. Bytte den och samma procedur igen och det har fungerat bra. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
| Törs sätta mitt liv att du har luft i systemet! e46 ska inte vara några problem att lufta, Svajjar tempmätaren nåt? | |
|
problemet funnet och åtgärdat! jag hade luftat perfekt och gjort allt rätt men de vad termostathuset i aluminium från schmiedmann som hade för smala "lås-skåror" så att metallclipsen för kylarslangen inte kunde låsa riktigt och när det blev tryck i systemet så trycktes slangen av! så har ni köpt eller ska köpa det så kolla att skårorna är rensade från gjutskägg och slipa till metallclipsen så att det "bottnar" i lås-skårorna MVH |
|
|
Kalas. Skönt det löste sig. Inte farten som dödar. Det är stoppen. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.