|
|
|
|---|---|
|
Hej Ny här på forumet och har ingen bmw än... Funderar på sälja V70in och att köpa en E90 eller E91 -09 med oljebrännare i (2.0d) och undrar hur dom är på vintern. Halfotade? bra värme mm. Jag har inte kört någon bmw sedan början på 90-talet och då en 323 som var ruskigt halfotad. Är det dieselvärmare i dom som standard eller orkar dom hålla motortemperaturen ändå? //Tommy ps flera funderingar och frågor kommer säkert. | |
|
Jag har mest kört E91 med dieselsexa och den håller värmen bra. Snabb värme i stol och kupé. Med elektroniken inkopplad blir körningen väldigt odramatisk. Dieselvärmare är extrautrustning och ganska ovanliga extrautrustning dessutom. Bilarna med dieselmotor har elektrisk värmare, tror jag, så under färd har de inga problem att hålla en behaglig temperatur. Ser att du bor i Örebro, det kan väl inte vara sånt kallhål att nån modern bil skulle ha problem med temperaturen? __________ Mvh Grelle |
|
| Värmen är mycket bra. Ska du köpa en bakhjulsdriven så välj bra däck! Jag kör med dubbfria (satt på när jag köpte bilen) men till nästa säsong blir det dubbat! | |
| Tack för svaret. Moderna dieslar kan ju ha vissa problem fastän det inte är speciellt kallt och flera har värmare som standard för att motorn ska orka hålla rätt temperatur. Dock så kostar det extra om man vill ha möjlighet att ha dom som motor OCH kupevärmare oftast i kombination med tidur eller fjärrstart. så bmw har alltså löst det på elektisk väg | |
| Jag kör 320da E91. Här inte haft tillstymmelse med problem nu i vinter. Varken med värme eller bakhjulsdriften. Skulle aldrig köra dubbat om jag nu iinte bodde i Norrland. | |
|
Värmen har aldrig varit några problem för min del. Bilen har också varit kvick på att starta trots -23C som värst när jag rullat hem från jobbet förra vintern. Bakhjulsdriften har dock sina begränsningar i vinterföre. Självfallet finns diverse elektroniska hjälpsystem som fixar det mesta men att slänga sig ut i vänsterfilen tvärs över moddsträngen på vintern är naturligtvis inte alls lika tryggt och stabilt som en framhjulsdriven bil. Kör därför dubbat. När jag själv letade tittade jag egentligen efter en x-drive, nu blev det inte så och visst klarar man sig utan. Men jag hade nog funderat ett varv till på det om jag köpt ny bil idag. I synnerhet när BMW bara tar 10 000 kr extra för X-driven. |
|
|
Tack för svaren ! Är det någon som har koll på verklig förbrukning bakhjulsdriven vs. x-driven? dvs. hur mycket ökar förbrukningen med x-drive. // Tommy |
|
|
Min -06 har enligt transportstyrelsen 0.74 på blandad körning, samma årgång med ej x-drive är 0.67. Nu tittar du på nyare och mindre motor så möjligt att de skiljer något mindre där. Förutom förbrukning är skatten då 500-1000 kr högre samt möjligen aningen dyrare försäkring. Kostnadsmässigt är skillnaden inte så stor med andra ord, utan låt behoven styra. |
|
|
Största problemet på vintern med den e91 som jag hade var markfrigången. Nu hade jag en med sportchassi men det var helt enkelt för låg om det var snö på vägen. Däremot var den kul om det "bara" var halt och kallt, men ordentligt plogat. /Micke |
|
|
Det är ju betydligt dyrare med en xd än med en vanlig, hittar ingen -09 under 200kkr med anständiga mil. // Tommy |
|
| Sant, samtidigt får du förmodligen igen en del av de pengarna när du ska sälja den igen. | |
|
Är det stor skillnad på en e60 på vintern jämfört en e90/91 , finns ju någon fin e60 -08 för nästan samma peng. Är det stor skillnad i komforten på dom ?? många funderingar är det , hoppas ni orkar svara ..... //Tommy |
|
|
Snabbsummeringen: E60=Komfortabel och ganska rolig E90=Rolig och ganska komfortabel **BMW-ägare i 32 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.