AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.003

318 e46 Rasslar vid start.

38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Ibland så rasslar bilen till när jag startar upp den. Vet inte vad detta beror på. Går för övrigt hur fint som helst.
Kedjespännaren!

Hade samma problem med n42 motorn. Ny uppgradera kedjespännare kostar några hundralappar hos Bmw återförsäljare. Enkelt byte.

Rasslet kommer för att kedjan är slapp detta pga av tidigare kedjespännare är för mjuk i motstånd.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Tack så mkt. Då får det bli att byta då.
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Hur enkelt är det? Räcker det att ta bort & sätta dit eller behöver man strecka kedjan på annat vis för att undvika att den hoppar?
Ja
153
Jakobenkvist
Mercedes C63 AMG kombi 2011
BMW M3 E46 "CSL" ESS 2002
BMW 320d x-drive M-Sport E91 2010

Dags att byta så fort du kan, spännaren kan göra att det slamrar till och rasar hela motorn. Har sett ett fint exemplar på Schmiedmann, den hade gått 6700mil.
Jag streckte upp den innan och bytet är relativt enkelt. Lägg gärna någon trasa under så du slipper få onödigt oljesöl på närliggande delar av motorn.. på min gav det inget söl men "just in case".
38
158
38Larsson
523i -10
318i -02
Ok. Sträcker upp den gör man enklast genom & lossa ventilkåpan antar jag? Ganska grön på området då jag tidigare nästan bara mekat mc-motorer men borde väl bygga på samma princip...?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Finns massvis med exempelklipp på Youtube med (olika) oljud från N42-motorn.

Skillnad kedjespännare (som Carlsson77 nämnde):
Länk

Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
hej!

Jag var inne på BMW i Nacka och skulle köpa en ny kamkedje spännare och mekanikern där sa att han har aldrig behövt byta den och att han aldrig har hört talas om det felet. Så jag fick kalla fötter och köpte inte någon spännare. Tycker det låter konstigt efter som så många här på AP som föreslår bytet. Har många märkt en skillnad efter byte? Har det återkommit efter ett tag?

//Christofer
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Jag har också varit i kontakt med verkstad (ej aukt BMW) som i sin tur pratat med BMW om att kunder haft missljudet och velat åtegärda detta.
Men BMW säger att det är normalt att det låter så när man startar motorn.
Jag hade personligen aldrig köpt bilen om jag tänkt på att det lät som det gjorde, man tror ju motorn ska rasa.
Vet inte hur jag ska göra, ska man bara be om en uppgradering och hoppas på att ljudet försvinner?

Mvh André

Jag gjorde bytet liksom flertalet runtom i världen som då upplevt rassel vid start. Mitt försvann helt och jag var faktiskt medlem på e46 fanatics en utländsk sida där jag fick detta tips. Jag slutat att vända mig till verkstäder och speciellt ÅF då jag aldrig sett till maken hur inkompetent personal dom har. Flertal ggr man gått in och börjat en diskussion och dom höjt på ögonbrynen av förvåning med "-har adrig hört talas om detta. Vilket sen visar sig i praktiken att VI konsumenter lokaliserat felet själva eller har underbara knep och tips hur man löser problemen. Nej, länge leve dessa forum!

Som video länkat ovan så är dessa kedjespännare uppgraderade så av en anledning. Byt om du så vill. Jag gjorde bytet själv och tog inte alls många minuter. Och resultatet blev, att "rasslet" försvann.
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Tack för info, jag ska fixa detta från BMW i Lund omgående och troligtvis byter jag det själv om det nu är så enkelt.

/André

Visa användare
24
Chrippo
E61 525D Touring -08
Jag har försökt leta runt efter ny spännare på nätet. Men finns dom bara på BMW? Inte på nån bra internet sida?
st
480
steifan
BMW 325i M-Sport -06
BMW 323Ci -00
Volvo 740 GLT 16V -88
Audi A3 Sportback 2,0 TDI Quattro -10
Chrippo, om du letar på artikelnumret till spännaren (förslagsvis från videoklippet ovan) så kan du nog beställa via Schmiedmann till listpris dock med lite längre leveranstid än dom du hade gått in hos en BMW-återförsäljare.

Denna var den "nya" i klippet från 2010:
Länk

Vadå får inte den rassla en stund när den är kall? har m52b20, den rasslar 3-5Sec och försvinner det skappligt. Den måste väll skapa oljetryck?
To
1.485
Tomas_e36
320Ci -04 E46
hej, hur gick det med bytet?
Vad det bara att skruva ur den gamla och in med den nya?
Visa användare
57
BMWfüralle
330D Touring -13
X3 XDrive 20D -11

Blev aldrig av med bytet, sålde bilen och köparen sade sig ha koll på det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.