AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.514

Ytterligare en tråd ang luftning av kylsystem E36

da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Innan jag går in på mitt problem så tro mig, jag har sökt, googlat, altavistat, yahooat och hela baletten och provat allt känns det som.

Bytte nyligen termostat på min BMW 328 E36 -96 då den inte kommit upp i temp något vidare. Termostaten köptes på mekonomen komplett med hus osv. Allting byttes utan problem sen började helvetet.
Problemet är följande:
Bilen kommer upp fint i temperatur (mitt i mellan blått och rött). Den går aldrig över mitten oavsett om jag kör eller står på tomgång. Dock får jag ingen vettig cirkulation på vattenhelvetet. Övre kylarslangen blir varm som helvete och nu sista försöket så blir den nedre iaf ljummen. Värme får jag i kupen både på tomgång och varv. Har provat lufta enligt alla knep jag funnit inklusive på det sätt som besktivs i GDS "byte av vattenpump" här på Autopower.
Tänkte att möjligtvis är vattenpumpen kass och den bytte jag idag (var inget fel på den gamla) och bytte för säkerhetsskull även termostat IGEN.
Men allting är sig likt..precis samma jävla visa igen =( Nu kände jag t.o.m att det kokade i den övre slangen medans den nedre var ljummen. Dock visar bilen inte någon överhettningstemp..

Vafan gör jag nu?

Ps. ursäkta mitt ovårdade språk. Jävligt less på det nu bara.
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Om systemet inte är helt tät kan vattnet koka lokalt, det är ju ett övertyckssystem, så vattnet kan vara över 100 grader utan att koka, men har man inte tryck i det blir det problem.
Kylarlocket reglerar trycket, det hade jag problem med på en bil där jag oxå höll på att bli tokig innan jag hittade felet.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Vattnet trycks ju ut vid kylarlocket så har svårt att tro att det skulle vara något bekymmer där, men man vet ju aldrig :/
we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
Ställ bilen i en lutning.
Jag ställde själv min bil i en bra lutning.
Lyfte upp bilen fram med domkraft.

"pumpa" på övre och undre slangen så ser du hur luften bubblar i kylarlocket, locket skall vara öppet..

Jag fick göra det ca: 10min efter att jag bytt toppen, innan allt fungerade.

we
289
werpa
e30 325ic -87
e46 330iA -01
värmen ska vara på max med.

Läste hör på AP, att man kunde varva motorn lite med, så man får en högre vatten cirkulation.

da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Hej igen!
Visade sig att locket tille expansionskärlet var kass! Nu trycker han inte ur sig vätskan iaf.
MEN!! Får fortfarande inte nedre kylarslangen att bli varm. Övre blir väldigt varm. Båda slangarna blir väldigt hårda :S

Bilen visar bra temp på mätaren i bilen både vid körning och tomgång. Värme får jag både på tomgång och vid körning.

Är det så att termostaten ej öppnar som den ska? Sitter en biltematermostat i nu. Den ser inte riktigt ut som originaltermostaten. Ska man behöva byta termostat en gång till och till original denna gång?

Mvh
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Edit: Eller ska man bara fortsätta försöka lufta?

Mvh
RV
141
RVR_II
E12 518 mintgrün -1975-
E36 328Ci bostongrün -1997-
F11 530dT Carbon Schwarz -2013-
Att slangen som leder tillbaka vattnet till motorn från kylaren är betydligt mindre varm än den övre där vatten från motorn går in i kylaren är helt normalt. Tanken är ju att vattnet skall svalna av i kylaren, om allt fungerar med värme motortemp osv behöver du inte oroa dig.
da
38
daaanyy
328i M-Touring -97
Ok! Hur hårda ska kylarslangarna bli? Kan knappt pumpa på mina när man kört en sväng...normalt?

Mvh
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
Alltså m52 kan vara jävligt kinkiga att lufta...Är slangarna så hårda att du inte kan trycka ihop nåt alls? Om dom blir så pass hårda så borde du skjuta lös en slang snart, eller nåt annat! bubblar de litegrann i expansionskärlet med motorn igång? Hur ser oljan ut? kylvattnet? Tänkte ifall du har otur att de läker ut kompression i kylaren därmed för högt tryck i slangarna!
//
1.681
///Mackan
Bmw 530d F11 Xdrive Msport
Bmw 330 touring -02
Bmw E30 2.7 sugis -89
"Edit" Har du kvar en luftficka nånstans så kan de väl bli för högt tryck oxå gissar jag? Har själv haft en -96 328 för några år sen, fick hålla på och tjorva för att få ut luften ur den hyffsat länge och då följde jag hasso gds tips exakt som de stod! mina andra bmw jag haft var inte lika svår att lufta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.