AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.633

e39 touring -01 färddator startar om sig och div.

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Som rubriken lyder.

Har fått hem lite delar som jag ska byta på bmwn eftersom den snart e uppe i 25k.
Inväntar Carsoft för att diagnostisera då jag tror jag har problem med tändningen. (Den går inte bra heltenkelt. Känns trött och drar mycket.)

I väntan på hårdvaran så har jag varit tvungen att ändå köra lite med bilen, och detta hände alltså igår:

Har stora navin och den slocknade helt plötsligt för att sedan starta om. Detta hände om och om igen. Var på väg hem till fästmön och tänkte bara "jaha". Märkte också att den inre blinkersindikatorn slutade fungera, eller blev "seg"? Den hoppade igång efter att jag svängt och återställt körriktningsvisaren och verkade ha ett litet eget liv.

När jag körde in till väggrenen och testade så blinkade det exteriört, men inuti så var det lite som den kände för själv...

Det kom också upp ett felmeddelande om att nivåreglerngen var ur funktion (vilket jag aldrig sett förut.) och jag började fantisera om att jag har ett elfel någonstans, eller ett klent batteri.

Ska ut och lossa batteripolen och nolla. Mäta spänningen och kontrollera att allt sitter som det skall.

Det börjar gå spöken i bilen... =)

Någon excorsist som har tips?
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kontrollera LCM'en för blinkerskonstigheterna. Färddatorstrulet kan vara navenhetsproblem. Men, kolla batteri och laddning innan du går vidare.
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Navirasslet känner jag igen. Bort med klädseln i bagageutrymmet och gör rent jordpunkterna till styrboxarna (3 stycken har jag för mig). Passa på att slipa rent runt omkring jordpunkterna så slipper du förhoppningsvis dessa fel i framtiden. Dessa punkter brukar kunna ärga och då lever navin sitt eget liv. Har varit med om detta på 2 bilar och båda har varit E39 touringar.

Har som sagt även råkat ut för LCM problem med en E39 också, men då fungerade fortfarande Navin bra om jag inte minns helt fel.

Som sagt även ett dåligt batteri kan ställa till det med elspöken i E39, varit med om det på min bil och man undrar vad sjutton det är som händer.

Mvh Henrik
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Tackar för svar.
Detta har gjorts sedan första posten:

Batteripol lossad 15 min.
Mätt batteri olastat till 12V.
Skruvat tillbaka pol efter en kvart och det var status quo. Navin kolsvart med enstaka blink/försök till start, ingen radio och helt död inre körriktningsindikator. Fläkt verkar ok. Felmeddelandet om nivåreglering borta.

Hade inte tid att greja mer än 20 minuter idag då vi hade annat inbokat... Ska på det så fort jag fått hem carsoft grejorna.

Tänker göra:
Mäta batterispänning under last och med varvtal >2500
Koppla upp o ta reda på felkoder.

Batteriet är två år, kan det ha gett upp redan? (Kanske trött generator efter 25k)
Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Skall kika på det du nämner också Henrik, tackar för tipsen!

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Så nu har kah kikat med carsoft och fått fram 2 felkoder.

65 Camshaft angle pulse generator... Så nu tar jag och byter båda två. Rekomendationer? Funkar de från Schmeidmann?

49 Shift gear stepper (Automaten?) Ska kika runt lite mer om detta imorgon, så får jag ta och beställa när jag vet vad det är.

Batteriet mår inte bra alls, när jag diagnostiserade så var det nästan nog för att bilen skulle börja flimra.. Så ett nytt batteri blir det också.

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Nu har jag ett sprillans nytt 95A batteri sitter i och 12.3V efter att bilen fått stå avstängd i 16 minuter.

Har ändå liter frågor då jag fortfarande har problem med kärran.

Vart exakt sitter de jordpunkter som Henrik nämner?
Nere i baljan för reservhjulet?

Har fortfarande en navi som blinkar o startar om sig, samt inre blinkersvisare som lever sitt eget liv.

Fick lyssna på kurdisk folkmusik (vilket jag inte har något emot egentligen...) på radio idag, dock utan möjlighet till att byta kanal eller att sänka volymen. =) Haha kändes lite mysko om jag skall vara ärlig. Och navin kunde jag inte komma åt, den stod fast i startläge, lyckades "vrida" mig ner till "sprache" och där fastnade jag.

Tips välkomnas.

Pz
70
Pzr
VW Touareg bmt -11
Pontiac Firebird -71
Bump! Skulle verkligen uppskatta tips om vart de omtalade jordpunkterna är lokaliserade.
Bmw 530iA Touring

tack på förhand.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.