|
|
|
|---|---|
|
Hej, Här hoppas jag på input från bl a "riku", eftersom han i åtminstone ett par trådar tidigare berättat att han bytt handbroms-kablarna (bak) på sin 7:a. Och att "det är mycket jobb". Jo, det anar jag, för jag har haft ner tanken åtminstone tre gånger och, naturligtvis, delat handbromskabeln i den skarv som ligger ganska mitt under tankens midja. Men just nu minns jag inte hur långt in skarven sitter och därför frågar jag här, om någon vet om man kan klara att skarva på den nya handbromskabeln utan att lossa avgas, kardan och värmesköld helt. Skulle det kanske gå att bara lossa t ex värmeskölden och eventuellt avgaset delvis och sedan krångla sig in till skarven? När jag fick mitt drag monterat, lossade han bara de båda bakre avgasfästena på varje sida och lät allt hänga i mittfästet. Till min förskräckelse, det är ju minst sagt tungt. Men det gick bra... Jag vore mycket tacksam för info, så att jag kan ställa in mig mentalt... :-) Med vänlig hälsning, Lennart CS #6887 | |
| Tror inte du kommer åt utan att ta ner avgassystemet och värmeplåten, har nyss bytt detta på min bil oxå däremot kardanen behöver du inte röra. | |
|
Tack för ditt svar, "Theone..." ! Jag förstår det som att du (också) bytte endast från skarven och bakåt. Alltså får jag stålsätta mig.... Fast jag tänkte fel om kardan och det var ju positivt, åtminstone. :-) /Lennart |
|
|
ja precis dom bakre jag bytte :) bara o kämpa på då |
|
|
Om 750'n är någorlunda lik 728 behöver du inte ta ner avgassystemet. Håller nu på att täta tanken min i skarven där handbromskabeln sitter. Böjde förmodligen tanken lite för mycket då jag lyfte upp den. Det enda jag behövde göra var att lossa avgassystemet i mittenfästet och fästet bak. Då du sänker ner systemet får du plats att ta bort skölden och då är det inga problem att komma åt vajrarna. MVH David Öfverdahl |
|
|
Tack, David, för dessa uppmuntrande ord! :-) Jag har varit lite inne på att göra som du beskriver. Egentligen gillar jag inte att sätta systemet i spänn, men det behövs ju inte särskilt många cm extra under tanken, för att ge plats, och det tål antagligen kattarna och det främre fästet, där ju rörelsen blir väldigt liten. Så sparar jag åtminstone att demontera syresensorernas kontakter, det främre fästet och fyra grenrörsflänsar. Det gäller bara att vara lagom, så att säga. Ja, ja, får se var det landar till slut. /Lennart |
|
|
God dag igen, Skall bara avsluta min del av denna tråd genom att berätta, att jag efter en lång startsträcka äntligen fått dit vajrarna idag. Först skall jag korrigera mig en aning. Det handlar inte om en handbroms utan om den fotmanövrerade parkerings-/säkerhetsbrom, som finns på vissa modeller, kanske bara på 750? (Bentley's bok om E38 1995-2002 nämner inte med ett ord att det skulle kunna finnas något annat än just hand-broms.) Nå, först lossade jag de fyra (tillsammans) bakre avgasfästena samt den mittre plattan och släppte ned långsamt med domkraften. Jag fick då såpass med utrymme att jag kunde känna skarven. Men det gick knappast att manövrera, så då lossade jag de främre fästena, framför kattarna. Bara lossade, tog inte bort. De yttre bultarna var lite för rostiga för att jag skulle jobba med dem i första vändan åtminstone. Men det blev några mm där framme och då blev det cm där bak, så plötsligt fanns det utrymme till att känna sig fram, lokalisera skarvnippeln och fortsätta. Det är svårt att säga om operationen var mindre arbetsam än om jag hade plockat ner hela systemet och värmeskölden. Men jag själv är nöjd med att ha sluppit ifrån alla dessa bultar (numera rostfria, men ändå) vid grenrören (dessutom med risk att kvadda någon tätningsring) och pillet med kattarnas kontakter och sladdar. Dessutom är jag otroligt nöjd med att äntligen "fått till" p-bromsen. Den har länge varit på gränsen hos Bilprovningen. /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.