AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.549

Har svårt att låsa med fjärren

To
14
To0bbe
535d Touring -05

Suzuki gsxr 1000 -07
Tja!
Har svårt som fan att låsa med fjärren, funkar max 1 av 10. Sen så när min flickvän skulle ta bilen idag så så funkade iDriven, det gick inte att få kontakt med den. Men nu funkar helt plötsligt den som den ska.
Bilen tar in väldigt mycket kondens i höger framlyckta när man har tvättat den. Kan de ha med det att göra?
Hade ett tag tankar på om de är antennförstärkaren som är glapp?
Vad tror ni? har ni haft liknande problem?

///MVH Tobbe
Visa användare
929
melzen
118D E81 -10
Mercedes 250 CGI -10

Z4 Coupe -07 (såld)
530D E61 -05 (såld)
SAAB 2.0t Vector/Aero -03 (såld)
Tror att batteriet i nyckeln laddas i tändningslåset så man får inte glömma att använda reservnyckel ibland.

Antenn förstärkaren kan ge olika el-problem så det kan vara något att räkna med.
To
14
To0bbe
535d Touring -05

Suzuki gsxr 1000 -07
Jo jag vet de där med nyckeln så de kan de inte vara. Ska kolla på antennförstärkaren
To
14
To0bbe
535d Touring -05

Suzuki gsxr 1000 -07
Det är knepigt, för idag så har det funkat nästa hela tiden. Förutom sista svängen ikväll :S är det krångligt att byta antennförstärkaren, vart köper man en och hur mkt kostar det?
Lj
209
Ljepone
E92 M-Power
Hos din närmaste BmW återförsäljare (de har alla res. delar till dessa nycklar).

- Bayerische Motoren Werke AG -
To
14
To0bbe
535d Touring -05

Suzuki gsxr 1000 -07
har kollat runt på forumet för att se var den sitter, antennförstärkare. Och hittade de här Länk men på min bil verkar de inte stämma :S vart kan den då sitta?
120
Håkan M
BMW 116i -16
Toppen med instruktionen. Ska testa att torka och göra rent kontakter imorgon. Jag har samma symtom.
Här kommer lite tips.

Vid dessa symptom är det i 99% av fallen Diversityn (Antennförstärkare) eller kabelbrott i kabelstam från bakluckan.
1. Plocka av takspoilern och lossa diversityn enligt instruktionen det länkats till ovan. (Viktigt tillägg! lägg något mellan bakrutan och listen under så inte rutan kan gå i lås när du släpper den, bara ifall den inte skulle öppna igen medan du är och rör i kablarna)
När du har diversityn i din hand så tar du en tunn radiomejsel och knäpper försiktigt upp plasthakarna i "etuiet" och delar det så att du ser kretskortet. Syna kretskortet väldigt noggrant. Om man ser den allra minsta oxidation någonstans är risken stor att den är trasig. Men bäst av allt är att låna en likadan diversity och prova, först då vet man definitivt.
Ett par typfel när diversityn börjar vara skadad är en minskande räckvidd på fjärren. Den fungerar, men ofta bara en halvmeter eller så. Till slut lägger det av helt. Detsamma gäller fjärren till dieselvärmaren. Det blir även svårigheter att få in svagare radiostationer.

Har du provat med en annan diversity, och det fortfarande inte funkar, se punkt 2. Den är tillverkad med en massa olika serienummer. Alla passar, det enda viktiga är att Mhz är densamma. Det står tryckt på "etuiet.

2. Kabelbrott.
Kan orsaka de mest osannolika spökfel.
Har man "spökfel" och tillhörande sporadisk funktion för fjärrlåset så är mest troligt att signalkabeln till CAS eller 12v-matningen till diversityn nästan är avböjda med åtföljande glappkontakt. Här skiljer det sig mot punkt 1 genom att de gånger fjärrarna fungerar så fungerar de med full räckvidd. Även här kan radion tappa sparade stationer, sätesminnet förloras mm. Allt som har med sparad data att göra.
I dessa fall är kabelbrottet i vänstra gångjärnet på höger sida. D.v.s. det som följer med bakrutan.
-Kontrollmätning med multimeter när felet har uppstått..
I kontakten på diversityns högra sida så går det in 4 st kablar
- Brun = jord
- blå/vit = Radio PÅ. Ska ge 12v
- lila/vit = Signal Fjärrfunktion till CAS. Ska ge ca 5v
- Röd = konstant 12v

Det vanligaste vid begynnande kabelskador är att den lila/vita eller den röda böjs av först, eftersom de är från fabrik monterade med den snävaste radien förbi gångjärnet.

Vid kontrollmätning behöver inte kontaktsycket sitta i diversityn.
Mät i kontakten mellan jord och alla andra, då ser du vem som är strömlös. Får du inget mätvärde alls så är jordkabeln av. Prova då att ta jord från chassie.
Följer man dessa punkter så har man med 99% säkerhet hittat orsaken till det som förr eller senare drabbar alla E61-ägare.

120
Håkan M
BMW 116i -16
Tack Blå525! Toppeninstruktion!
120
Håkan M
BMW 116i -16
Mina problem började för en vecka sedan, då var inte var möjligt att låsa bilen vid ett tillfälle, efter det funkade allt normalt i några dagar. Nästa problem uppstod när jag inte kunde låsa upp på jobbet en regnig dag. Låste upp bilen med nyckel och ställde in bilen i garaget. Tidigare har bilen stått ute hela tiden. Efter par nätter i garage funkar allt som vanligt igen.
Plockade bort spoilern idag och kollade in i lådan där antennförstärkaren är monterad och där såg det torrt och fint ut. Gjorde rent och monterade tillbaka efter att det stått och vädrat ut under en dag.
När det inte gick att låsa bilen hände inget övrigt med övrig elektronik vad jag noterade, men när den inte kunde låsas upp hade inställda radiokanaler raderats och inställning för rattknappar (stjärna och fyrkant).
Som sagt nu funkar allt normalt. Fortsätter med att parkera i garaget och bära med mig dörrnyckeln så visar det sig när och vad som händer nästa gång.
Jag sätter ett par ören på att du antagligen har ett begynnande kabelbrott i 12v+. Sätter du emot? ; )

Hade du enbart bort locket eller demonterade du mer så man såg kretskortet på förstärkaren? Min låda såg också torr och fin ut men kretskortet var helt sönder ärgat.
120
Håkan M
BMW 116i -16
Har inte kollat på kretskortet. Tyckte det var svårt att lossa kontakterna. Vill ju inte förstöra nåt. Borde väl inte behöva ta i så mycket. Den platta genomskinliga kabeln (antenn?) fick ja inte loss. Får testa igen.
Lossa först muttrarna som själva diversityn sitter i, så den är lös.
Först sedan lossar du kontakterna, går mycket enklare.

To0bbe.

Vad hade var det för fel på din bil? var det kabelbrott eller antennförstärkaren?

Jag har liknande problem.
eF
900
eFx
520d Touring -09
Hade själv lite fukt i lådan som antennförstärkaren ligger i, då fick jag liknande problem att det var svårt att låsa/låsa upp. Funkade dock fint om man höll nyckeln nära bromsljuset uppe på bakrutan. Tog isär antennförstärkaren och efter det funkade det bra..

.. i 1 år, sen slutade sak efter sak att fungera runt bakluckan (radiomottagningen, shoppingluckan, höger backljus, värmen till bakrutan, mm. Bytte nyss kabelstammarna vänster och höger bak. Allt frid och fröjd igen!

/eFx
eF
900
eFx
520d Touring -09
Nu blev det visst dubbelsvar @fredrikakesson =) Det var ivf den här tråden jag pratade om tidigare.

/eFx
Tack för guiden med att mäta upp kablarna Blå525!!

Nu funkar min fjärr igen, min röda kabel var av och det var fler som vart på väg att gå av.

Tackar!!
st
1.442
styrman1
X5 4.4 -04
320DA -06
530XD -08
Tack för fina tips om mätning. Står på agendan i morgon

Automat är bekvämt och helst med V8 muller
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.