|
|
|
|---|---|
|
Hur hårt förspänner ni med coilovers era fjädrar? Jag körde förra sommaren med ganska lite förspänning och har under vinterfixet spänt på fjädrarna ordentligt. Kör ni mjuk, lagom eller hård setup? | |
|
Man ska väl inte förspänna fjädrarna mer än så att de inte sitter löst vid full utfjädring? Jag kommer iaf inte förspänna mina, tillverkaren rekommenderar även de att man inte mixtrar med förspänningen. Jag förutsätter att du har coils där man justerar höjden genom att flytta fjäderbenets nedre fästpunkt o INTE genom att man ändrar fjädertallrikens höjd. |
|
|
Varför skulle du inte förspänna fjädrarna? Dom är ju byggda för att just kunna ställa in olika förspänning! Och jag justerar höjden som egen inställning genom att korta eller länga fjäderbenets nedre del (ingen påverkan av fjädringen). |
|
|
Saxat: OM KSPORT COILOVERS: Kittet är justerbart i höjd och hårdhet fram & bak, vissa undantag finns beroende på bilmodell/konstruktion. |
|
|
Jag har förspänt mina 8mm nu. Hade en förspänning på ca 2mm förra sommaren. Här är en bra instruktionsvideo: (4mm verkar vara grundinställningen för gatbilar) Länk |
|
| Läs o begrunda: Länk | |
|
Jag har läst och begrundat. Om man förspänner fjädern så kommer man i vissa fall nå en "noll" punkt vad det gäller den statiska lasten kontra fjäderns hårdhet (energi). Om detta uppnås så kommer bilen höjas och man får kompensera med sänkning av fjäderbenets nedre del. Om man tillför fjädern mer energi (förspänner) så kommer bilen bli styvare i chassi då det krävs mer rörelseenergi för att komprimera fjädern. Om man skulle behöva ännu hårdare chassi (mycket mer energi i fjädern) så behöver man byta fjäder till en fjäder med mer energi då man vill bibehålla fjäderns arbetsområde och egenskaper. Men om man tillför mer energi till en fjäder utan att direkt påverka fjäderns fjäderlängd (finjustering) så ser jag inget problem. Eller har jag fel? Uppskattar feedback om jag har gjort en tankevurpa! Jag vill nämligen styva upp chassit en aning och med tanke på att den lilla förändring jag gör på fjäderns arbetsområde så tänkte jag att detta skulle ligga inom justeringensmånen. Förstår att man får byta fjädrar om man vill uppnå större förändringar. Tips mottages! |
|
|
Förspänning borde bara göra bilen mindre komfortabel men fortfarande lika "mjuk" eftersom man tar bort första delen av fjäderrrörelsen? |
|
| Jag delar 540is uppfattning. Ökad förspänning kan dock ändra "rebound/compression" egenskaperna en aning, om man får tro min tidigare länk, hur detta påverkar den upplevda "chassiehårdheten" har jag ingen aning om. Min tanke är att ha minimal förspänning (jag har mina fjädrar så löst att det går att snurra på de utan bekymmer för hand, de glappar dock inte det minsta, har K-Sport på ena bilen och D2 på den andra) o låta bilens tyngd sköta det hela. En annan aspekt är att om man har så hög förspänning att fjädern inte komprimeras alls när bilen står statiskt är att dämparna får jobba i "max utdraget" läge, vilket borde ge större brytkrafter och därmed ökat slitage på stötdämparkolven. | |
|
Om jag förstått det hela rätt så ger ökad förspänning att du tillför fjädern mer energi. Det kommer således att krävas mer kraft att komprimera fjädern. Chassit kommer bli hårdare obelastad, men framför allt så får du efterfrågad effekt vid kurvtagning då massavikten ökar!? |
|
| Wanna: Du är välkommen att provköra min Passat, den har superhårda fjädrar/coilovers. Bättre väghållning? Nej inte om ja får säg | |
|
Jag upplever min bil aningens mjuk vid hårdkurvtagning och vill justera bort detta. Är inte ute efter en stenhård bil som börjar studsa vid hård belastning i kombination med små gropar.. Så en ökad förspänning av fjädern och en strypning av stötdämparens returflöde var min tanke (Rebound/Compression) Mm, jag får väl prova passaten;) |
|
|
Du får inte en hårdare fjäder bara för du komprimerar den! Det är ju fortf. samma antal varv och trådtjocklek! När du förspänner fjädern gör du inget annat än att begränsa stötdämparens fjäderväg! Tycks en fjädern ihop 15mm när du ställer bilen på backen utan förspänning så förlorar du detta ifall du förspänner 15mm. I väghållningssynpunkt är detta inget att rekommendera. Bilen kommer självklart kännas stötigare pga. av förlorad fjäderväg. Men du har inte vunnit något i hårdhet. |
|
|
Med en linjär fjäder får du inte någon hårdare sättning...en 10kg/mm är fortfarande 10kg/mm hur du än gör! Har du därimot en progressiv fjäder så pressar du ihop den mjukare delen av fjädern och kommer att uppleva bilen styvare. Skrivs mkt om detta på dvs amerikansa forum och en del "konstiga" dämpar märken håller på med detta. Jag är själv inte riktigt säker vad det ska vara bra för igentligen. Mer än att få fjädern att stanna kvar/dvs inte vara lös när man ex lyfter bilen, hoppar vid en curbs eller dyl om man inte har en hjälp fjäder som fyller den funktionen. Om du vill ha e "mjuk bil rakt fram" och en lite stummare när du svänger då kan du titta lite närmre på din k-hämmare. /Pelle |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.