AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.501

Värdering BMW M5 E60/61 och Alpina B5 E60/61

MB
10
MB190Evo2
330i Touring -01
Alpina B5 Touring -07 LCI (diffspärr)
Hej,

Vad kan vara ett rimligt försäljningspris på en Tyskimporterad M5 Touring årsm 07 med ca 10 000 mil på mätaren? Inte fullutrustad men någorlunda välutrustad så som de flesta brukar vara. Hur värderar man över- / undermil med utgångspunkt från 10 000 mil? Kollar man Bilpriser.se så verkar det vara ca 4 kr milen i skillnad. Är det rimligt?
Hur står sig en Alpina B5 prismässigt jämfört med M5? Finns inga B5 Touring till salu idag på Blocket men ett antal sedaner. Dock väldigt stor spridning i begärda priser. 250 tkr för denna Länk känns billigt med tanke på miltal och årsmodell om man jämför med övriga till salu. Är denna biltyp verkligen så svårsåld att den måste sänkas till 250 tkr i annonspris för att hitta köpare? Hade det varit en Touring hade jag köpt den direkt (om det inte är något allvarligare fel på den).

Har funderat på att ta hem en M5 Touring eller Alpina B5 från Tyskland då utbudet är större där, men frågan är om man tjänar något på det? Har man tid att vänta på att rätt bil ska dyka i Sverige kanske skillnaden i pris inte blir så stor? Vad tror ni om prisutvecklingen framöver för denna biltyp? Värdeminskningen borde väl börja avta nu när bilarna är 4-5 år gamla. Kan det vara rimligt att tro man får ca 150 tkr för en M5 eller B5 när de är 10-12 år gamla eller kommer de att ligga närmare 100 tkr då?

Tacksam för alla synpunkter på både priser idag och prisutvecklingen de närmaste åren för denna typ av bilar.

Mvh
Eric
HD
1.579
HD91
E61 523i touring
E61 530d touring
Vet inget om B5or men M5or generellt är ju extremt svårsålda, om man inte har ett osedvanligt bra exemplar. Tror inte man har så mycket för att handla i Tyskland längre, om det inte är någon särskilt utrustning, färg eller så man är ute efter. Italien är billigare, men färgvalet är inte stort (jag har läst alla speclistorna på dessa bilar och Italien är mest svart, silver och grått vilket kan tyckas tråkigt men samtidigt är gångbart på bruksbilar). Enligt en medlem på M5-forumet som gjort research så finns det 65-70 E61 M5 i Sverige så jag skulle nog leta här hemma först. När nån måste sälja så blir det billigt. Många som ligger ute och fiskar med höga priser månad efter månad. Man får vänta tills dom bestämt sig för att bilen ska bort.
Klart värdeminskningen saktar in nu i kronor räknat, men att man ska kunna få 150tkr för en 10-12 år gammal E61 M5 tror jag är alltför optimistiskt (beroende på inflationstakt visserligen).
E39 M5 00-01 i normalskick säljs nu för 80-110tkr. Ungefär samma pris var det på den äldre E34:an när det begav sig. 80-120tkr gick de för i normalskick/normalmil vid ca 10 års ålder (120 gäller 95or då det var lite mer special med dessa). Så betydligt närmare 100 än 150 gissar jag, baserat på tidigare statistik, men den som lever får se!
En fin bil är alltid värd mer, men det blir allt svårare att få mycket extra betalt för dessa. Soppan lär väl kosta 20kr/L snart, fordonsskatten är dyr, servicen är dyr (iaf hos BMW), folk har dåligt med kontanter och många blir mer och mer restriktiva mot att låna upp för annat än bostad. Så trenden ser inte jätteljus ut för såna bilar.
Detta var nog inte vad du ville höra, men tror det ligger relativt nära sanningen tyvärr. Men några tiotusingar hit eller dit på 5-6 år ska naturligtvis inte vara nåt hinder för en riktig bilentusiast! M5or oavsett typ är helt fantastiska bilar som alla intresserade borde testa. Dock ska man inte se dom som någon källa till besparingar. M5 är "all-out" i de flesta sammanhangen. Möjligtvis att den nya modellen är lite mer ekonomiskt brukarvänlig (förutom den lilla detaljen med inköpspriset då).

Vad en E61 M5-07 från Tyskland med 100tkm ska gå för i dagsläget vet många andra bätte än mig. Personligen skulle jag inte vilja hosta ut mer än 280-290tkr för ett sådant objekt som marknaden ser ut idag.

Internationellt E34 M5 register Länk
Da
549
Daniel123
X5 45e -22
Tack för ett mycket informativt inlägg HD91. Kul med ägare av M-bilar som har realistiska uppfattningar kring värde och värdeminskning :)
MB
10
MB190Evo2
330i Touring -01
Alpina B5 Touring -07 LCI (diffspärr)
Tack för synpunkterna HD91.

Har sett att M5-orna ligger ett par tusen EUR lägre i Italien än Tyskland. Men det känns betydligt krångligare att handla där och längre hemresa. Sedan är det väl ännu färre Italienare som pratar engelska än tyskar som gör det och viss skoltyska går ju att hanka sig fram på också. Sedan retar det mig lite att nästan inga italienska bilar har rails. Tycker de ser nakna ut utan dem.

Vi får vä se om det blir något köp framöver. Är väldigt sugen just nu, men man kanske ska tänka både en och två gånger till innan man slår till på någon ny bil.

Har inte sett någon touring annonseras för under 300 tkr ännu men det kanske inte dröjer länge innan de är där och ett annonspris på 330-340 kanske idag innebär slutpris på under 300 tkr? E60 finns däremot många 05 och 06 för en bra bit under 300 tkr så det dröjer kanske inte länge innan även touring är nere på de priser du nämnde (om slutförhandlade priser som är svåra att veta inte redan är där).
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min förra M5 touring -07 är till salu för 339'
Bilen är i absolut toppskick och med full historik.
Mvh
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Mercedes-Benz R280 CDI Optituning
Bra tråd!

Jag går i samma tankar - MEN har i dagsläget inte provkört B5. Hur är Alpinan i växlingarna manuellt? Snabba, som en vanlig automat? Följsamma?

Den i Norrköping skulle sitta fint, men helst den i Huskvarna ;) - ska ju "bara" sälja min Ådi först...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Du kan säkert byta in din bil i Norrköping. Bilen är verkligen i toppskick.
Igentligen finns bara 2 nackdelar med M5 e60/61
1. Växellådan
2. Astronomiska driftskostnader

gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Marin;

1. SMG - jag har haft BMW 634 med SMG:n, gillar den skarpt, saknar den, och är inte känslan liknande i 6serie-SMG och M5-SMG?

2. Borde inte vara långt mer än 645:an? Jag har en detaljerad kalkyl ;)
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
EDIT: 634 == 645. suck
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Min bekant köpte för 1 mån sen Alpina B5S-Touring-2009 i Tyskland,,,tror han köpte den hos en aukt Porsche-handlare...den nya navin m.m bland de sista tillv E61.
har gått ca 2000 mil....530hk..går som ett skott...därför den kallas för *världens snabbaste kombi*

Alpina B5 (S) på blocket??!! då kan du leta i 50 år....
enda chansen är Jarls..
men ,bättre att åka ner själv o hämta..varför ska andra tjäna pengar på dig??
Bi
3.797
Bianca

Skillnad på SMG i en vanlig 6-serie mot M5ans SMGIII...som dag o natt.....
Bi
3.797
Bianca

såg nu du menade alpina B5....ok,nu e jag med...håller med,250 låter lite för billigt
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
På ett av eventen jag var på förra sommaren, så var det en M5, en B5 och en B5S med. B5an var snabbare än de andra, och enligt ägaren så fanns det en avgörande skillnad till B5ans fördel - kommer dock inte ihåg vad det var.
Bi
3.797
Bianca

Mistafrizz..du menar B5S,väl

B5 har 500hk o B5S har 530hk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Nej, B5an.. Killen nämnde en skillnad som gjorde B5an snabbare..
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
B5:an i Norrköping är ute igen, av samma säljare, nu till högre pris. 285'. Kanske gick fööör lätt att sälja för 250'?

Mizzta: Kan du inte ta reda på vad? Kanske växellåda eller vikt?

Hur "rapp" är B5, för och efter facelift, i växlingarna? Jag har sett tiderna någonstans, men inte förstått hur de upplevs.
gr
1.036
groggyfroggy
Alpina D3 Biturbo e90
Land Rover Discovery LR3
Frizzy: Länk

Kan det vara något häri som föranleder kvickheten?

The advantages of this innovative technical solution? The radial compressor never stops spinning, with no time lag when power is demanded. Under the types of low to partial loads found in everyday driving, the engine operates as if it were normally aspirated, using the full functionality of Valvetronic (variable valve lift). This is the deciding factor in creating advantageous fuel economy. The compressor is controlled through the use of an ”upstream” throttle plate in the intake system – a development unique to ALPINA, and one that makes the charging of the Valvetronic V8, without the use of a common throttle body, even possible

When looking at the horsepower curve, it’s clear what one may expect from this engine-bay-filling, complex technology. at a modest 2,500rpm one has 200 horsepower with which to play. at 5,500 rpm the maximum 500 horsepower are reached, but the fun doesn’t stop there: the engine maintains 500 horsepower up to maximum revs of 6,000rpm. a very wide power band, therefore, across which the B5 provides immediate, optimum power

The torque curve is even more impressive. The curve takes on the form of a massive table mountain. at a mere 1,000rpm, just above idle, the V8 puts out 300 Newton metres of torque. Between 4,250rpm and 5,250, there’s a constant 700 Newton metres of twist on tap

The engine characteristics, as evidenced by the above numbers, are those a of far larger, naturally-aspirated engine. The B5’s powerplant distinguishes itself by instantaneous reactions to throttle inputs, care-free revving up to maximum revs, and a nearly inexhaustible supply of acceleration across the rev range. at fullsong, the BMW ALPINA B5 needs but 4.7 seconds to reach 100km/h (Touring: 4.8 seconds), placing it in the fine company of the world’s most renowned sports cars

Taking advantage of the enormous power requires no high driving art. Stepping on the pedal is enough, as the BMW ALPINA B5 possesses a ZF six-speed automatic transmission with torque converter, known for its especially smooth shifts and quick response

The driver may operate the transmission in Drive mode, letting the automatic do the shifting, or may manually select the gear desired. ALPINA developed SWITCH-TRONIC many years ago for just this purpose. Two buttons on the back side of the steering wheel make removing one’s hands from the wheel when shifting redundant. The right button shifts up, the left button down – enriching the driving experience, and difficult to describe in words

While manual mode is ideal for driving assertively through a series of bends, or on winding roads, it can also help conserve fuel. One may simply command the transmission to remain in gears higher than what the electronic transmission control would select at a given speed. The result: extremely low revs, lower fuel consumption – and even when driving in a such a gentle manner, no one will ever need complain about a lack of torque
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
En bekant har en B5 Touring, uppgraderad till "S" som eventuellt är till salu. Jag vet att den varit till något M5boardevent. B5:an lär vara betydligt snålare än M5:an, om det spelar någon roll...

vacker förare ska ha vacker bil:)Länk
Värdering kring dessa bilar är ju alltid oerhört svårt, oavsett om du väljer M5 eller B5/S
Jag såg en Alpina B5T (hann inte se om det var en S) i Milano förra veckan och jag kanske är väl partisk som Alpinaägare men den hade jag valt utan att tveka. M5:an är fantastisk och den har jag kört några gånger, vilken bil men Alpinan är i mina ögon outstanding. B5S med 523 bhp måste vara någonting hästväg men ack så svår att få tag i.
Jag hade valt att själv plocka hem en bil oavsett vilken du väljer, jag rekommenderar Tyskland av egen erfarenhet.

München
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.