|
|
|
|---|---|
|
Hej. Vid uttag av exportskyltar i Tyskland. Ingår det helförsäkring under 30dagars perioden? Då menar jag röd skylt. Annars går det att lägga till? Jag skulle vilja unvika allt för höga kostnaden vid hemtransporten men ändå säkerställa att man har helförsäkring. Ingår det stöldförsäkring också. Det känns int spec lustigt att ställa bilen på någon bakgård vid något billigt hotel. Ifall man tecknar transportförsäkring hemma. Vilket bolag har den billigaste premien? //Jimjam | |
|
Det är bara trafikförsäkring som ingår i dom röda exportskyltarna. Vill du ha helförsäkring får det tecknas i ett svenskt försäkringsbolag på bilens chassienummer innan avresa BMW CS #5139 |
|
|
Frågade på en importförsäkring hos Folksam i fredags, och fick priset 4300:- för 30-dagars helförsäkring. Försäkringen tecknas på chassienumret. Mvh. Patric, BMWCS #4598 |
|
|
IF har tagit 3000 kr för motsvarande men sen varierar det mellan bolagen om du måste betala för alla 30 dagarna även om du har bilen reggad tidigare. Det är också så att försäkringen enbart gäller 7 dagar i Sverige, dvs från det datum bilen kommer in i landet och 7 dagar framåt. Det betyder också att efter första veckan hemma så har du inte t ex stöldförsäkring. Jag har haft diskussioner med bl a IF om orimligheten med att betala för 30 dagar men att den i praktiken bara gäller 7-8 dagar. Tanken var tydligen att man skulle kunna kombinera hämtningen av bilen med en tur i Europa innan man körde hem...Hur många gör detta? Att det sedan är 7 dagar den gäller här hemma beror på att man enligt lag inte får köra med bilen mer än 7 dagar, se Transportyrelsen. Jag kan väl köpa att trafikförsäkring och de delar som har med bilen i trafiken enbart gäller 7 dagar då men om bilen ska stå parkerad i väntan på registreringen som numera tar ett par veckor innan den kan göras så vill jag ju har bilen försäkrad. Personen på IF höll med och dom hade planer på att se över detta. Om något har hänt på 12 månader vet jag ej. Så kolla upp noga hur länge försäkringen gäller i Sverige efter ankomst samt om ni behöver betala för hela perioden oavsett när bilen blir registrerad. ___ //Ulf |
|
| Från vilket datum skall trafikförsäkringen börja gälla: köpdatum eller leveransdatum? | |
| Från det datum du har tänkt att köra med bilen behövs trafikförsäkringen. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.