AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
3.543

Cigarettuttaget vill ej ge el

Re
21
Recess
535d E61 -09
Jag är nybliven lycklig ägare till en 2006 Z4 3.0si Coupé som stött på ett litet udda problem:

Cigarettuttaget accepterar inte mina laddare. Den får uppenbarligen el då den värmer cigarettändaren utan problem, men när jag kopplar in mobilladdare etc så händer ingenting. Sökningar på forumet här gav 0 träffar, däremot gav googling träff på utländska forum där folk verkar ha haft samma problem. Lösningen där är att helt enkelt byta ut uttaget. Länk

Min fråga: är det ingen annan här som haft samma problem med sitt uttag? Finns det några smarta lösningar som inte bygger på att byta ut hela uttaget? Om ni har bytt ut uttaget, har ni förslag på vad ni då bytt till? Länk till butik motsvarande skulle göra mig glad :)

Z4
482
Z4-pirayaN
BMW Z4 3.0 Roadster -2003
VW Passat -2013
jag har samma fel... :(
Re
21
Recess
535d E61 -09
Har letat vidare och hittat lite mer forumtrådar. Tydligen är BMW-uttaget grundare än de flesta andra, vilket gör att många kontakter inte går in tillräckligt djupt för att få kontakt.

Jag vill som sagt helst byta ut själva uttaget så att det blir "standard" och lirar med det mesta man kan komma tänka sig att vilja köra via cigg-uttaget i framtiden. Trodde det skulle finnas en stor eftermarknad utifrån detta problem, men det bästa jag lyckats hitta hittills är denna på UK ebay: Länk

Oklart om den är "standard"-storlek (djup) eller om den också är grund som original-BMW. Jag får väl maila och fråga...

Annars verkar den populäraste lösningen vara att köpa BMW's standard USB-plugg som är grundare och passar... fungerar ju bra så länge man vill köra USB-saker, blir ju dock värre när någon kommer och skall koppla in något som inte går via USB...
Länk
Re
21
Recess
535d E61 -09
Ok, jag har nu undersökt ytterliggare med multimeter, fler tillbehör och måttstock :)
Uttaget ÄR lika stort som andras bilar (oavsett vad andra forum säger). Dock verkar den ha lite svårt att hålla en del kontakter. Jag hade två från Belkin som den inte håller ordentligt, medan tomtom inte var några problem.

12v ger den också som den skall... Dock jämt oavsett om nyckeln är i eller ej, så akta er för urladdning.

Sh
77
Shadow4
320i Touring -99 E36
Z4 Sdrive35i -10 E89
Jag slängde ner en liten plåtbit i uttaget.......funkar bra
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.