|
|
|
|---|---|
|
Jämför man produktbladen så verkar statoils 98okt ha högre oktan än shells V-power. 98,5 mot 98,2 i V-power. Länk Länk Vilken tror ni är bäst? ------- Min bil suger inte... | |
|
Som du säkert själv inser så spelar inte tiondelar på oktanhalten nån praktisk roll, den ena kan i realiteten ha högre värde än den andra vd ett tillfälle och tvärtom vid ett annat. Båda är helt likvärdiga, det finns andra parametrar som kan påverka från fall till fall, lufttryck, lufttemperatur, luftfuktighet osv som man ändå inte kan påverka. Även om det skulle skilja mera vad gäller t.ex just oktanhalten så kan man inte avgöra detta vid vanlig användning och körning, knappast ens vid bänkkörning. FP |
|
| Statoils 98 bör vara att föredra då den ej innhåller etanol, såsom Shells V-power gör. | |
|
jag tankar enbart statoils 98-oktan, pga högre oktantal och avsaknaden av etanol.. //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
Sant (än så länge), kommer förmodligen att ändras. Skulle låginblandning av etanol innebära nån större nackdel menar ni? FP |
|
|
Det har sagts på flera håll att vissa delar av motorn och bränslesystemet kan ta skada av etanol, vet inte om det stämmer till 100% men etanol verkar ha en något mer aggressiv karaktär än bensin.. och sedan innehåller etanolen mindre energi än bensin också, då drar ju bilen något mer per mil med lågblandad 95-oktan. etcetc dessutom så tankar jag 98-oktan till samma pris som 95 på jobbet:P //David Mitt åkdon: Länk |
|
|
Jag förstår ju att någon tiondel på oktanhalten inte spelar nån roll. Tänkte mer om det var några andra skillnader. Tex om den ena var stabilare, dvs alltid har samma oktan. Eller om nån av dem är bättre för motorn av någon anledning. ------- Min bil suger inte... |
|
| Jens, får man fråga vad du jobbar med? | |
|
Stämmer att många skrönor cirkulerar ang. etanolens påverkan eller ej på bränslesystem och motor. Märk att detta då relaterar till E85 eller E80 där det är motsvarande procent etanol, dvs övervägande sprit ifh till bensin. I fallet med låginblandning 5-10 % är det ju en helt annan sak, ingen direkt påverkan har påvisats, skillnaderna mot ren bensin är knappt påvisbara i praktiken vad gäller förbrukning eller energiinnehåll på den färdiga blandningen. Tyvärr likställer många "etanol" med att det är samma inblandning alltid, och så tar man fram alla negativa delar men utelämnar ev. fördelar. Vi har ju sedan många årtionden slagit k-sprit i soppan för att förhindra isproppar osv pga kondens, sprit i motorbensin är inget nytt. Numera slipper vi ju detta moment iaf, se där en fördel...) FP |
|
|
V-power innehåller friktionsmodifierare som skall minska friktionen i motorn. Har varit i kontakt med Teknikens värld och bett om ett nytt rototest för att jämföra om det är värt att tanka V-power jämfört med vanlig 98. Det vore bra om andra kontaktar chefredaktören för att visa att det finns ett stort intresse för att få fram riktig fakta. Shell påstår att det är tillsatserna och inte oktantalet som gör V-power unik. |
|
|
Det finns en ordentligt lång tråd om just V-power om du söker bakåt. Det mesta är avhandlat där, kolla gärna igenom denna. Det här med tillsatser och lite "fancy names" har förekommit flera gånger tidigare hos flera av varumärkena. Det är ju lite märkligt att Shell tonar ner oktanhalten nu, jag vill minnas att de inte gjorde detta tidigare när man hade 100 oktan i soppan... Personligen är jag och många med mig skeptisk till produkter med "tillsatser", t.ex motorbränsle, smörjoljor och liknande som är hårt standardiserade och certifierade produkter. Dessutom tror jag de flesta vet att vi har ett par raffinaderier i Sverige som framställer allt bränslet åt alla varumärkena, även om Shell menar att V-power behandlas/hanteras annorlunda. Det finns ju även en del som kan ta gift på att det är olika produkter, olika egenskaper osv trots att samma tankbil kör från t.ex Preem till Statoil och fyller cisternerna.. Jag funderar på om bensinen som förbränns i motorn bidrar i nån märkbar del till att sänka friktionen, jag trodde det var smörjoljans uppgift i första hand. Visst finns det friktion mellan kolv (kolvringar) och cylinderväggarna, men man vill ju helst inte ha ner bränslet där.. Frågan är hur stor del av total friktionen i alla rörliga delar som utgörs av just denna delen i en motor. Men visst vore det intressant om man kunde sätta upp en riktigt jämförande test i bromsbänk osv, ute på landsvägen går det knappast att bedöma, det är för många andra parametrar som påverkar. FP |
|
|
Det finns en sak som etanolen påverkar och det är oljan! Etanolen och dess restprodukter i förbränningen bryter ner oljan snabbare än vad ren bensin gör. Med tanke på att en hel del bilar med långa oljebytesintervall (inte bara BMW) redan nu har problem med oljan i vårt klimat, kan jag tänka mig att dessa problem kommer att öka i framtiden med högre etanolhalt i bensinen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det kan stämma. Tror det gör sig gällande även med 5-10% inblandning? Med lång intervall år det ju viktigt att man förtydligar att det gäller lång körsträcka, inte längre tid. Man bör byta oljan vid max 12 månader under alla förhållanden. Kör man t.ex 2500-3000 mil på ett år så bör de moderna oljorna av senaste klassning klara detta, men tidmässigt sker nerbrytningen säkert lika fort som tidigare. Long-life borde bytas mot lång körsträcka, eller vad tycker du Johan? FP |
|
|
Tja Folke, BMW:s Longlife-serviceintervall går ju redan på körsträcka (eller egentligen förbrukad mängd bensin). Beroende på körstil och motor brukar det bli ungefär 2500mil i bilar med "longlife-intervall" (de första bilarna med det intervallet kom väl -98). Vårt kraftigt växlande klimat med kalla och fuktiga vintrar skapar ganska ogynnsamma förhållanden för oljan, med mycket kondensvattenurfällning och i många fall motorer som sällan eller aldrig får köra längre sträckor när de är ordentligt varma = mycket bränsle- och vattenföroreningar i oljan, och det är dessa föroreningar som i huvudsak svarar för oljans nedbrytning, samtidigt som det späder ut oljan och försvagar dess smörjförmåga. Vi får väl se hur "låginblandningen" av etanol visar sig i kombination med vårt klimat, men jag skulle rekommendera lite tätare oljebyten än "longlife" för att vara på den säkra sidan. 12-månaders-"regeln" är klok, tycker jag. Inte gärna längre än så med samma olja i motorn oavsett körsträcka. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har varit i kontakt med en som är produktansvarig för V-power på ST1. Ställde frågan om de har testat den nya formuleringen mot den gamla i en referensrigg. Fick som svar att man gjort beräkningar men inget verkligt test. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.