AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
727

Problem med mappningen..

Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Han nu fått årdning på maskineriet, lite problem bara.

Motorn går hur fint som helst på tomgång och upp till 0kg laddtryck, men så fort det börjar ladda (typ 0.3)så misständer det. Och det är inte vev eller kammgivarna vad jag kommit fram till iallafall, då det går att stå på varvstopp på 7300 varv och den går hur rent som helst.. bränsle och tändning har ändrats hit och dit utan resultat.

Det givna i detta läget är i min mening är att stiften inte "orkar" ge gnista, jag hade problem med detta på min gamla motor men först vid 1.8kg laddtryck, och det med NGK med värmetal 8 alltså ganska kalla stift. Nu har vi provat en del olika tändstift men utan resultat, bosch orginalstift samt NGK D7es. Kan värmetalet vara så avgörande att det inte skulle fungera enns när stiften är nya..? det är ju inte det lättaste å hitta stift som passar heller, m12*1,25 med 16mm hylsvidd. någon som har nått förslag på vad man kan hitta på..?? vad kör ni andra med för stift på era MASKINER..??

det är ju inte så där jävla många dagar kvar till Mantorp nu!

//Kilander

"I live my life a quarter mile at the time"
Jag kör på Ngk platinum stift kommer inte på beteckningen nu men dom säljs i guldförpackning och kostar ca: 170:-/st. Funkar felfritt på en bmw 325 turbo -88 med Prospark

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Haha låter som du har liknande problem som mig,över 0,5 så skiter min på sig,tror det är bränselsystem som inte räcker till,men de visar bra på soppatrycksmätaren,helmysko
Hoppas de ordnar sig
/Andreas

Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hej hopp..............

Jag har själv upplevt liknande problem, dock inte vid så lågt tryck som vid 0,3 bar.

Det började med min 323 E21 som inte ville gå rent över 0,6bar...... Jag testade donade, fixade och grejade. Jag minskade tändgapet på stiften till 0,5 och problemet var KVAR.

Efter mycket testande och klurande så sänkte jag gapet till 0,4mm och vips!!! Det var som en ny motor, alla problem var borta det gick att köra med 1,6 bar (gjordes enbart momentant).

Jag har upplevt det problemet på två bilar till sedan dess, en sierra Cosworth HÅRT trimmad. Ändrade från 1,2 till 0,9mm. Och nu senast för typ en vecka sedan på en gamal Opel Commodore ändrade från 0,7 till 0,4 och problemen försvann.

Symptomen jag upplevde var att motorn "tuffade" ungefär som en moppe som fyrtaktar samt att lambdavärdet fladdrade enormt mycket. Det var samma symptom på alla bilarna. BMW-Andreas, detta skulle jag gissa är problemet för dig iaf.

Vad har du egentligen för tändförstärkare till din 3,8??? Den kanske behöver uppgraderas. Hur som helst testa att minska gapet.

Vore kul med avrapportering hur det går för er.

//Jesper
Je
722
Jesper_w
BMW 3,0CS -73 Blivande "sportvagn"
Hmm, kom på att jag är i Varberg för tillfället......

Om du läser detta innan klockan blivit alltför mycket på dan så kan du ju ringa till mig så kanske man kunde göra en garagevisit. Vi åker troligen hem idag på eftermiddagen.

Tyvärr har jag inte ditt nummer med...... Mitt nummer är 070/7534193

//Jesper
Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Så, nu är problemet ur världen.. upp till ca 0.6kg iaf.. jag gjorde som Jesper sa, knacka ihop stiften till 0.4mm och det funka perfekt.. hoppas det hänger med vid högre laddtryck åxå..
tack för hjälpen..!

//Kilander

bm
2.125
bmw-andreas
M3E30 963hk@950nm
Felet är hittat!Den sög luft i sugröret ner i tanken,men nu laddar jag lite över ett kilo..
kommer nog gå fint med lite finjustering
MVH Andreas

Ki
189
Kilander
338 E30

10.32@227
Så, nu har det provkörts lite mera och det funkar bra. måste bara fixa hårdare fjäder till wastegaten, laddar bara 0,65kg som mest. gick ganska bra ändå. G-tech mätaren visade 12,98sek 205km/h. vet att dessa mätare är glädjemätare men jag uppskattar med dessa sifror att den nu går som den gamla motorn gjorde vid 1,5kg i laddrtyck.

//Kilander

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.