AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.947

Farthållare med bromsfunktion 5 serien LCI

Hej. Hur fungerar farthållaren med bromsfunktion på en 5 serie - 08?
Betyder det att den bromsar bilen själv eller bara sänker den farten till inställt värde. inställt värde

S544A CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION Farthållning med bromsfunkt.

//Jimjam
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Det är väl samma som e90?
Farthållaren har två lägen fram, och två lägen mot dig.
Läge ett så ökar/sänker den 1km/h, läge två så ökar/sänker den först till närmsta 10-tal sen 10km/h.
När den sänker så bromsar den ner till önskad hastighet.

-------
Min bil suger inte...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Den bromsar bilen till inställt värde. Jag sjäv tycker att det är en totalt onödig funktion. Det är betydligt bättre och mer bränslesparande att enbart motorbromsa tillbaks till inställt värde istället för att bilens bromsar ska bromsa ner farten efter tex en omkörning. Om man behöver bromsa så finns det en bra pedal till vänster om gaspedalen.

Tekniken fungerar bra, men i alla lägen föredrar jag farthållaren utan bromsfunktion efterom då bestämmer jag om jag vill bromsa eller bara motorbromsa. Tyvärr kan man inte välja bort den funktionen.
Si
1.525
Simon76
G21 320dTA -22
Enda gången jag använder den, är när jag närmar mig en fartkamera..
Då är den väldigt bra.
Ligger man tex i 82km/h på en 70 väg, så drar man bara 2 ggr i spaken.

-------
Min bil suger inte...
Wh
458
Wheelie82
530d f11 -16
i3 94Ah BEV - 17
Jag tycker farthållaren är underbar, förutom just denna bromsfunktion. Som ni skrev tidigare hade man velat kunna stega ner från 90 till 70 med endast motorbroms. Nu blir det ju nästan tvärnit. Ingen som lyckats programmera bort denna bromsning med laptop och lämplig programvara?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.