|
|
|
|---|---|
| Jag har två däck på standardfälgarna till 520:n 15" och en uppsättning däck med mycket snyggare 16" fälgar. Nu tänkte jag slita upp 15" däcken innan jag går över till 16 helt och hållet. Att ha 16" fram och 15" bak skulle se konstigt ut. Kan man sätta 15" däcken på höger sida och 16" på vänster? Mycket snyggare då man ser två likadana fälgar i alla lägen. | |
|
Skojar du? Jag vill inte verka nedvärderande, men hur snål får man bli? ------- Min bil suger inte... |
|
|
Försöker att inte slösa på naturresurser. Bor p ålandet så det kan vara lite svårt att sälja två 15" hjul med nästan nya däck. Är det inga säkerhetsproblem har jag inga problem med det då det är mer av en bruksbil numera. Men det är jag det. |
|
|
Är bara rullomkretsen den samma så ska det väl inte vara några problem. ------- Min bil suger inte... |
|
| Bägge uppsättningar är utan rotationsriktning vad jag kan se så det kan fungera. | |
|
Vad är det för storlek på 15 resp 16. Behöver både bredd och profil för att kolla omkretsen. ------- Min bil suger inte... |
|
|
225/55/16 225/60/15 Tack! |
|
|
Det går bra. Skilljer bara ett par millimeter på de hjulen.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Fast när jag tänker efter.. Det är nog inte lagligt att ha olika storlekar på samma axel.. ------- Min bil suger inte... |
|
|
Hittade en uträkningssida. Det skiljer bara 9 mm i omkrets. Jag får väl ringa fabror blå eller trafikverket å kolla. Trist. Tyckte jag hittade en bra miljövänlig lösning. |
|
|
Hjul på samma axel skall vara av samma typ, du behöver inte ringa sherifferna. Kolla hos trafikverket, eller på nån nätsäljare av däck, Däckonline, Gummihuset osv. Fram/bak kan du montera olika men inte hö-vä. Är det så omöjligt att sälja däcken/hjulen tror du? Test blocket, det spelar mindre roll var du bor. FP |
|
Ro 553 Alpina b7-86
Mini Cooper -19 Saab 9000 Talladega-90 Camaro -77 Saab 9000 Mellberg Ford Mondeo -14 |
Kör 15 fram, 16 bak. Hellre så än 15 på en sida och 16 på andra. "You can call me Bon" |
|
Jo jag får nog hitta andra lösningar. Sälja 15" något. Det verkar inte säkert att köra med olika storlek på samma axel. Hittade lite text på trafikverket. Tack för era inlägg! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.