AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.279

Pendlande varvtal: E60, 525, -04

dr
26
drdreas
525i -01
Jag har lämnat in bilen på bmw´s kontroll, hade väldigt höga förväntningar på deras spetskompetens och blinkande apparater men fyfan vad fel man kan ha, det verkar som att den moderna mekanikerns förnuft ersatts av feldiagnostiserande verktyg. Massa gissningar på vad som kunde vara fel fick jag, alltifrån tändstift, luftintag, läckande växellådsolja och allt annat i profitväg angavs som rimliga orsaker...Givetvis tackade jag för mig själv och lyfte bilen själv för att se om växellådan läckte olja, så var inte fallet.

Det är så att sedan en tid tillbaka har varvtalet pendlat lite när man kör i jämn fart när motorns varvtal ligger i spannet 1500-2000 rpm. Varvtalet är väldigt periodiskt, efter lite läsning på nätet såg jag att flera har haft samma problem. Lock up kopplingen på momentomvandlaren (säkert fel ord, så slipper vi den diskussionen). Mycket riktigt är växellådan i manuellt\sport läge helt stabil i varvtalet, så jag förutsätter att det är som jag förmodar, även om jag inte har en bmw mekanikers blinkande verktyg eller brist på förnuft. :)

Min fråga är egentligen om hur man ska åtgärda problemet, är det någonting man reparerar eller måste en ny reservdel köpas?
dr
26
drdreas
525i -01
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.